با بازگشايي مجدد؛ پيك دوم كوويد۱۹ را خودمان آغاز كرديم!

آمار مبتلايان و نيز مرگ و مير ناشي از كوويد۱۹، دوباره سير صعودي در پيش گرفته و اين مسئله با توجه به بازگشايي كسب‌وكارها، از معمولي تا پرخطر، بسيار طبيعي است. چرا كه مردم دوباره به محل كار خود و انجام امور مختلف يه شهر بازگشتند چون چاره‌اي جز اين نداشتند؛ گذران زندگي حداقلي، با وجود كوويد۱۹، به اندازه كافي بر مردم و اقتصاد و معاش آنان فشار آورده است.



آمار مبتلايان و نيز مرگ و مير ناشي از كوويد19، دوباره سير صعودي در پيش گرفته و اين مسئله با توجه به بازگشايي كسب‌وكارها، از معمولي تا پرخطر، بسيار طبيعي است. چرا كه مردم دوباره به محل كار خود و انجام امور مختلف يه شهر بازگشتند چون چاره‌اي جز اين نداشتند؛ گذران زندگي حداقلي، با وجود كوويد19، به اندازه كافي بر مردم و اقتصاد و معاش آنان فشار آورده است. در عين حال بازگشايي هر چند پلكاني مشاغل، موجب تراكم مسافران در وسایل حمل‌ونقل عمومي شده است. تا وقتي‌كه طرح ترافيك اجرا نمي‌شد، آناني كه وسيله نقليه شخصي داشتند مي‌توانستند از خودروي خود استفاده كنند و از بار تراكم در مترو يا اتوبوس‌ها بكاهند؛ اما با اجراي دوباره طرح ترافيك، آن‌هم در حالي‌كه وضعيت هواي تهران مطلوب است، و در حالي‌كه تهويه فضاي داخلي ايستگاه‌هاي مترو و نيز واگن‌هاي آن به نحوي است كه موجب چرخش ويروس در اين فضا مي‌شود؛ موجب شده است دوباره به زمان پيك كوويد19 بازگرديم، مبتلايان بيشتر شده‌اند و مرگ‌ومير افزون‌تر.
به گفته يك متخصص بیماری‌های عفونی زمان بروز موج دوم و سوم کرونا به رفتار مردم وابسته خواهد بود. اگر مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند، ماسک استفاده نکنند، اعتقادی به رعایت مسائل بهداشتی نداشته باشند و...، مطمئنا با اوج مجدد بیماری درکشور روبه‌رو می‌شویم.
سازمان بهداشت جهانی به‎ویژه برای کشورهایی مانند ما که برخی مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را جدي نمي‌گيرند توصیه می‌کند حتی مردم بدون علامت هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنند.
از سوي ديگر مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفته: مسافران حدالمقدور در ساعات پیک با مترو سفر نکنند. اين‌كه مردمي كه بايد
سر ساعت هفت تا هشت در محل كار خود حاضر باشند، آنان را مجبور مي‌كند كه درست در ساعات پيك ترافيك و تردد، در شهر رفت‌وآمد كرده و از مترو استفاده كنند و چاره‌اي جز اين ندارند. عادي‌سازي هم طبعا با رفتار مسئولان اتفاق افتاده كه مردم كمابيش ناآگاه را براي ادامه كار و مشكلات اقتصادي به حضور در محل كار و لاجرم تردد در شهر دعوت كرده‌اند. طبيعي است كه بسياري از مردم احساس مي‌كنند حالا كه مي‌توان در محل كار حاضر شد، از وسایل نقليه پرتراكم استفاده كرد، پس رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي هم چندان ضروري به نظر نمي‌رسد.
اما مشكل اساسي كلان‌شهري مانند تهران اين است كه از نظر تعداد وسایل نقليه عمومي دچار كمبود و مشكل است؛ بسياري از اين وسایل يا فرسوده هستند و يا اصولا در اين زمينه كمبود داريم و چنين است كه در ساعات پيك، تراكم و ازدحام مردم در اتوبوس‌ها و واگن‌هاي مترو اجتناب‌ناپذير است.  
شايد حق با رئیس شورای شهر تهران باشد كه گفته است:
«جهش تولید فقط در تولید ماسک و کیت آزمایشگاهی نیست بلکه مستقیما از وزیر بهداشت و رئیس جمهور می‌خواهم حالا که فعالیت‌های اقتصادی را باز کردند بودجه و پول بدهند تا کارخانجات اتوبوس‌رانی اتوبوس تولید کنند.مبارزه با کرونا فقط تولید ماسک و ونتیلاتور نیست و باید مانع از بروز کرونا شویم.» و دقيقا نكته همين جاست؛ اگر اتوبوس و واگن
به اندازه كافي داشته باشيم، طبعا از ازدحام مردم جلوگيري و در نتيجه ارتباط تنگاتنگ مردم در هنگام سفرهاي درون شهري كمتر شده و از امكان ابتلاي آنان كاسته خواهد شد.