کرونا، واکسن و پررنگ شدن وضعیت شهرها!

کشورما در حال تولید و آزمایش چندین واکسن برای کروناست، تولید و آزمایش تعدادی از این واکسن‌ها البته با همکاری کشورهایی مانند کوبا و استرالیا در حال انجام است. در این رابطه مدیر پروژه تولید واکسن کوو ایران برکت هم گفته است:«نتایج فاز دوم نشان می‌دهد که این واکسن ۹۳.۵درصد قدرت خنثی‌کردن ویروس کرونا را دارد.» و البته وعده‌های زیادی در مورد واکسیناسیون عمومی مردم تا قبل از شهریور، تا شهریور و در نهایت فعلا تا آخر مهر به مردم داده شده؛ اما نکته جالب در این میان اشاره وزارت بهداشت به درخواست و سفارش ۱۱ کشور آسیایی و آمریکای جنوبی و یک کشوراروپایی برای خرید واکسن برکت است! درحالی‌که هنوز به‌طور دقیق زمان واکسیناسیون عمومی و رسیدن به یک ایمنی نسبیِ جمعی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها حتی، اعلام نشده و از ماهی به ماه دیکر موکول می‌شود، شائبه‌هایی هم در مورد فروشی بودن این واکسن هم وجود دارد که البته برخی مسئولان آن‌را تکذیب کرده‌اند. ضمن این‌که با توجه به وضعیت مبهم واکسیناسیون در کشور، برخی شهرها به دلیل گسترش دوباره کرونا، درحال تغییر رنگ دادن هستند و وزارت بهداشت اعلام کرده که روند بستری در تهران افزایشی شده و احتمال قرمز شدن پایتخت وجود دارد و ٣٢ شهرستان از امروز(شنبه) در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته‎اند.

کشورما در حال تولید و آزمایش چندین واکسن برای کروناست، تولید و آزمایش تعدادی از این واکسن‌ها البته با همکاری کشورهایی مانند کوبا و استرالیا در حال انجام است. در این رابطه مدیر پروژه تولید واکسن کوو ایران برکت هم گفته است:«نتایج فاز دوم نشان می‌دهد که این واکسن ۹۳.۵درصد قدرت خنثی‌کردن ویروس کرونا را دارد.» و البته وعده‌های زیادی در مورد واکسیناسیون عمومی مردم تا قبل از شهریور، تا شهریور و در نهایت فعلا تا آخر مهر به مردم داده شده؛ اما نکته جالب در این میان اشاره وزارت بهداشت به درخواست و سفارش  11 کشور آسیایی و آمریکای جنوبی و یک کشوراروپایی برای خرید واکسن برکت است! درحالی‌که هنوز به‌طور دقیق زمان واکسیناسیون عمومی و رسیدن به یک ایمنی نسبیِ جمعی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها حتی، اعلام نشده و از ماهی به ماه دیکر موکول می‌شود، شائبه‌هایی هم در مورد فروشی بودن این واکسن هم وجود دارد که البته برخی مسئولان آن‌را تکذیب کرده‌اند. ضمن این‌که با توجه به وضعیت مبهم واکسیناسیون در کشور، برخی شهرها به دلیل گسترش دوباره کرونا، درحال تغییر رنگ دادن هستند و وزارت بهداشت اعلام کرده که روند بستری در تهران افزایشی شده و احتمال قرمز شدن پایتخت وجود دارد و ٣٢ شهرستان از امروز(شنبه) در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته‎اند.
نکته مهم در رابطه با وعده‌هایی که در نهایت عملی نمی‌شوند و شائبه‌هایی در مورد فروشی بودن و اکسن‌ها، این است که چنین اخباری که نشان از نوعی ناهماهنگی و بی‌نظمی دارند، بر استرس و اضطراب و فشار روانی مردم افزوده و اعتماد و اطمینان آنان را هدف می‌گیرد. شاید هم برای مسئولان و هم برای مردم، بهتر آن باشد که مسئولان ذیربط در خبررسانی و وعده دادن، با هماهنگی بیشتری عمل کنند و این چندصدایی را حداقل در بخش واکسن  وواکسیناسیون، متوقف کنند. چرا که چندصدایی و خبررسانی توسط عوامل و مسئولان مختلف که گاه با همدیگرهمخوانی هم ندارند، جز افزایش اضطراب و عدم اطمینان جمعی، به جای ایمنی جمعی، حاصل دیگری ندارد.