کمبود برق و آب و هیدروپنل‌های خورشیدی!

برخی کشورهای توسعه‌یافته، در پی بروز فجایع زیست‌محیطی و احتمال کاهش و یا پایان‌یافتن انرژی‌های فسیلی در صدد یافتن روش‌های «پاک» برای تولید انرژی هستند، و از همین رو به انرژی‌های چرخان و سرگردان در جوّ و سطح کره زمین روی آورده‌اند، انرژی باد، آب و از همه مهم‌تر انرژی خورشید. یکی از پروژه‌های بسیار گسترده‌ای که کشور چین در پیش گرفته، استفاده از انرژی خورشید است، تصویر بالا، موید این نکته می‌باشد؛ چین، زمین مسطح کمی دارد، و کشوری تقریبا کوهستانی است، اما این مسئله موجب نشده مسئولان این کشور در استفاده از پنل‌های خورشیدی، به راهکارهای مناسب نرسند و در هرجا که ممکن بوده از این پنل‌ها استفاده می‌کنند. این در حالیست که کشور ما، سرزمینی است تقریبا بیابانی و زمین مسطح حداقل در دو کویر بزرگ کشور وجود دارد. اغلب شهرهای ما در زمین‌های مسطح گسترده شده‌اند و نهایت این‌که سرزمین ما استعداد فراوانی برای استفاده از پنل‌های خورشیدی و تولید انرژی با این شیوه دارد، اما شوربختانه به دلایل نامعلوم، توجهی به این امر نمی‌شود، در حالی‌که می‌توان بخشی از انرژی داخلی کشور را با همین شیوه به دست آورد و نفت را فروخت و همچنان متکی به اقتصاد تک محصولی باقی ماند!

کمبود برق و آب و هیدروپنل‌های خورشیدی!

برخی کشورهای توسعه‌یافته، در پی بروز فجایع زیست‌محیطی و احتمال کاهش و یا پایان‌یافتن انرژی‌های فسیلی در صدد یافتن روش‌های «پاک» برای تولید انرژی هستند، و از همین رو به انرژی‌های چرخان و سرگردان در جوّ و سطح کره زمین روی آورده‌اند، انرژی باد، آب و از همه مهم‌تر انرژی  خورشید. یکی از پروژه‌های بسیار گسترده‌ای که کشور چین در پیش گرفته، استفاده از انرژی خورشید است، تصویر بالا، موید این نکته می‌باشد؛ چین، زمین مسطح کمی دارد، و کشوری تقریبا کوهستانی است، اما این مسئله موجب نشده مسئولان این کشور در استفاده از پنل‌های خورشیدی، به راهکارهای مناسب نرسند و در هرجا که ممکن بوده از این پنل‌ها استفاده می‌کنند. این در حالیست که کشور ما، سرزمینی است تقریبا بیابانی و زمین مسطح حداقل در دو کویر بزرگ کشور وجود دارد. اغلب شهرهای ما در زمین‌های مسطح گسترده شده‌اند و نهایت این‌که سرزمین ما استعداد فراوانی برای استفاده از پنل‌های خورشیدی و تولید انرژی  با این شیوه دارد، اما شوربختانه به دلایل نامعلوم، توجهی به این امر نمی‌شود، در حالی‌که می‌توان بخشی از انرژی داخلی کشور را با همین شیوه به دست آورد و نفت را فروخت و همچنان متکی به اقتصاد تک محصولی باقی ماند!
نکته مهم در رابطه با بهره‌بردن از انرژی خوشیدی این است که می‌توان با استفاده ازهیدروپنل‌های خورشیدی، در ضمن تولید برق، آب نیز تولید کرد، آن‌هم در شرایطی‌که مدتی است کشور ما درگیر خشکسالی و کمبود آب است.
 هیدروپنل‌های خورشیدی می‌توانند با جمع‌آوری بخار آب از هوا و میعان آن، آب تولید کنند. این دستگاه‌ها امیدی در تهیه آب شرب مستقل از منابع آب سطحی و زیرزمینی به شمار می‌روند.این سیستم‌های تهیه آب در وهله اول می‌توانند برای مناطق خشک که دسترسی به منابع سطحی ندارند مورد استفاده قرار گیرند، اما می‌توان بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز ساختمان‌ها را نیز از این منبع تهیه کرد. این دستگاه هم‌چنین برای مناطق محروم کشور که دسترسی به شبکه آب‌رسانی شرب ندارند بسیار کارآمد است.
هر هیدروپنل‌ها در کنار تولید برق، با تبدیل بخارآب موجود در هوا به آب، توانایی تولید پنج لیتر آب در روز را دارند.امید است مسئولان وزارت نیرو و محیط زیست کشورعنایت بیشتری به چنین امکان بزرگ و موثری داشته باشند.