از صدور واکسن تا خیزش موج پنجم کرونا دلتا در کشور

چندی پیش، وزیر بهداشت محترم کشورمان، طی نامه‌ای ضمن ابراز همدردی با مردم هند، به مسئولان آن کشور پیشنهاد کمک و ارسال تجهیزات پزشکی داد. این روزها هم برخی از مسئولان پزشکی و غیرپزشکی خبر صدور انبوه واکسن ایرانی را می‌دهند. اگر کشور ما، خود در وضعیت مناسبی از نظر همان تجهیزات وعده داده شده و نیز میزان واکسیناسیون داشت، طبعا چنین خبرهایی هم امیدوارکننده بود و هم خوشحال‌کننده. اما در شرایط خاصی که مردم ما قرار دارند و هنوز تعداد کل واکسینه‌شدگان دوز اول و دوم از میزان پنج میلیون نفرعبور نکرده و برخی استان‌های کشورعلاوه بر نداشتن تجهیزاتی مانند کپسول اکسیژن، دچار کمبودهای دیگری هم هستند، سخن گفتن از کمک به دیگر کشورها و نیز صادرات واکسن، جز شگفتی و نیز به میان آمدن پرسش‌های فراوان، حاصلی ندارد. مقایسه آمارها و ارقام هفته چهارم خرداد ماه جاری، نشان از روند افزایشی آمار مبتلایان به کووید ۱۹و شمار جان‌باختگان کرونا دارد. شواهدی ازموج پنجم کرونا از استان‌های جنوبی مشاهده شده و به نواحی مرکزی ایران رسیده.به گزارش وزارت بهداشت در حال حاضر ۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

از صدور واکسن تا خیزش موج پنجم کرونا دلتا در کشور

 

چندی پیش، وزیر بهداشت محترم کشورمان، طی نامه‌ای ضمن ابراز همدردی با مردم هند، به مسئولان آن کشور پیشنهاد کمک و ارسال تجهیزات پزشکی داد. این روزها هم برخی از مسئولان پزشکی و غیرپزشکی خبر صدور انبوه واکسن ایرانی را می‌دهند. اگر کشور ما، خود در وضعیت مناسبی از نظر همان تجهیزات وعده داده شده و نیز میزان واکسیناسیون داشت، طبعا چنین خبرهایی هم امیدوارکننده بود و هم خوشحال‌کننده. اما در شرایط خاصی که مردم ما قرار دارند و هنوز تعداد کل واکسینه‌شدگان دوز اول و دوم از میزان پنج میلیون نفرعبور نکرده و برخی استان‌های کشورعلاوه بر نداشتن تجهیزاتی مانند کپسول اکسیژن، دچار کمبودهای دیگری هم هستند، سخن گفتن از کمک به دیگر کشورها و نیز صادرات واکسن، جز شگفتی و نیز به میان آمدن پرسش‌های فراوان، حاصلی ندارد. مقایسه آمارها و ارقام هفته چهارم خرداد ماه جاری، نشان از روند افزایشی آمار مبتلایان به کووید ۱۹و شمار جان‌باختگان کرونا دارد. شواهدی ازموج پنجم کرونا از استان‌های جنوبی مشاهده شده و به نواحی مرکزی ایران رسیده.به گزارش وزارت بهداشت در حال حاضر ۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد  قرار دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران هم می‌گوید:«بیشتر نگرانی ما از ویروس جهش یافته هندی است که در مناطق جنوبی کشور و حتی مواردی در پایتخت هم مشاهده شده است. در صورت بروز پیک پنجم، بیشترین احتمال بروز پیک با نوع جهش یافته است که ایمنی جامعه هم ممکن است نسبت به آن متفاوت باشد و یا واکسیناسیون به شکل کامل در مقابل آن اثر نداشته باشد.» به گفته رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری موج پنجم کرونا در کشور شروع شده. فیروزکوه و دماوند که در همسایگی تهران هستند قرمز هستند و تهران هم نمی‌تواند وضعیت عادی داشته باشد. در یک تا دو هفته آینده با موج جدیدی از بیماری در تهران مواجه خواهیم شد.
این اخبار تنها شمه‌ای از وضعیت خاص کشور در بحران پاندمی کرونا از انواع هندی تا آفریقایی است. چند روزی هم هست که وزیر بهداشت و مسئولان مختلف، در مورد بازشدن پنجره پیک پنجم، آن‌هم با کرونای دلتا و دلتاپلاس، دوباره اخطارهای روزهای نخستین پاندمی را تکرار می‌کنند. دراین وضعیت سازمان بهداشت جهانی به کشورهایی که به ایمنی بیش از
70 درصد دست یافته‌اند، توصیه کرده حتی واکسن‌زدگان، همچنان پروتکل‌های بهداشتی و به‌ویژه فاصله ایمنی را رعایت کنند. آن‌گاه در چنین وضعیتی، نگاه برخی مسئولان کشور ما، هم‌چنان به بیرون  و گرفتن ژست‌های خاص در رابطه با تولید انبوه و صادرات واکسن است – که البته کسی منکر آن نیست و این‌هم از جمله افتخارات کشور ما در دوران تحریم است- همانطوري كه در خبرها آمده چنین است که باید به نماینده زاهدان حق داد که خطاب به وزیر بهداشت گفته است:«نیازی نیست به هند بروید، سری به استان سیستان‎وبلوچستان بزنید و تجهیزات خود را در اختیار این استان قراردهید. چرا که روزانه بیش از ۱۲۰۰ نفر از مردم سیستان و بلوچستان به کرونا مبتلا می‌شوند.

واقعیت‌های منتشر شده دررابطه با سه استان سیستان‎وبلوچستان، هرمزگان و بوشهر نشان می‌دهد ویروس جهش‌یافته هندی همچنان در حال گسترش است.
ثبت رکوردهای تازه دراین استان‌ها و افزایش قابل توجه موارد بستری و نیز مرگ‌ومیر ناشی از کرونا نشان می‌دهد کشور در آستانه بحرانی تازه به نام «پیک پنجم کرونا با نوع جهش‌یافته ویروس هندی» است، ویروسی که در چند ماه گذشته در خاستگاهش کشورهند، صدها هزار نفر را به کام مرگ کشید.کارشناسان بهداشت و درمان هشدار می‌دهند که درصورت بی‌توجهی مسئولان مربوطه به خطرات تثبیت ویروس هندی در ایران قطعاً چالش‌های بسیار بزرگ‌تری نسبت به پیک چهارم خواهیم داشت و رسیدن آمار مرگ‌ومیر به عددی چهار رقمی، دور از انتظار نیست و البته این‌بار مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا نمی‌توانند ادعا کنند مثل آغاز پیک قبلی غافلگیر شده‌اند.