ایران، در رتبه نخست ثروتمندان خاورمیانه!

تحریم و کرونا، درطی سه سال گذشته بر تعداد میلیونرهای ایران-بر اساس محاسبه با دلار- افزوده؛ چنانچه تعداد میلیونرهای دلاری کشور، ایران را در رتبه نخست خاورمیانه و رتبه چهاردم جهان قرار داده است! البته که این خبر برای بسیاری از شهروندان ایرانی شوک‌آور بود؛ چراکه در حدود ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور، با یارانه و کمک‌های مختلف معیشتی زندگی خود را از این ماه به ماه دیگر می‌رسانند، بسیاری از شهروندانی که هنوز صاحب مسکنی نشده‌اند، ناچار از مهاجرت معکوس، حاشیه و کانکس‌نشینی شده‌اند و اقلام زیادی ازکالاهای مغذی و لازم در سبدغذایی خود را به علت گرانی و عدم تناسب دستمزد با افزایش قیمت کالاها، از سفره خود حذف کرده‌اند.

ایران، در رتبه نخست ثروتمندان خاورمیانه!

تحریم و کرونا، درطی سه سال گذشته بر تعداد میلیونرهای ایران-بر اساس محاسبه با دلار- افزوده؛ چنانچه تعداد میلیونرهای دلاری کشور، ایران را در رتبه نخست خاورمیانه و رتبه چهاردم جهان قرار داده است! البته که این خبر برای بسیاری از شهروندان ایرانی شوک‌آور بود؛ چراکه در حدود 60 میلیون نفر از جمعیت کشور، با یارانه و کمک‌های مختلف معیشتی زندگی خود را از این ماه به ماه دیگر می‌رسانند، بسیاری از شهروندانی که هنوز صاحب مسکنی نشده‌اند، ناچار از مهاجرت معکوس، حاشیه و کانکس‌نشینی شده‌اند و اقلام زیادی ازکالاهای مغذی و لازم در سبدغذایی خود را به علت گرانی و عدم تناسب دستمزد با افزایش قیمت کالاها، از سفره خود حذف کرده‌اند.
در چنین شرایطی، نشریه اقتصادی فوربس، ‏طی گزارشی، اعلام کرده افزایش تعداد میلیونرهای دلاری ایران، به دلیل سرمایه‌گذاری در بازار بورس داخلی و استخراج گسترده رمزارز بوده‌ است.تب استخراج بیت‌کوین در طی چند ماه اخیر در کشور ما چنان  بالا گرفت که موجب مصرف توان بیش از حد نیروگاه‌های تولید برق و قطع شدن برق در کشور، به‌ویژه در مصارف خانگی و تولیدی و صنعتی شد؛ تا حدی که اکنون دولت از ممنوعیت چهارماهه این فرایند خبر داده است؛ دولتی که خود نیز با داشتن مجوز از سوی بانک مرکزی مبادرت به تولید رمز ارز می‌کرد و می‌کند، اما به موازات مجوزدارها، تولید رمزارز قاچاق و زیرزمینی، همچنان ادامه دارد و هراز گاهی خبر از کشف دستگاه‌هایی با تعداد بسیار بالا، گزارش می‌شود. بدیهی است که ثروت برخی از میلیونرهای ایرانی بستگی تام به تولید این رمزارزها داشته و دارد، ثروتی که با وضعیت کنونی اقتصاد کشورمان و جمعیت فقیر رو به افزایش آن، در تضاد کامل است. به گفته شورای اسلامی کار،  بیش از ۶۰ درصد از مردم ایران در شرایط فقر نسبی به سر می‌برند.در سال ۲۰۲۰ شمار افراد پردرآمد کشور ما ۲۱.۶ درصد رشد داشته که به‎مراتب بیش از میانگین جهانی۶.۳ درصدی است.
ثروت جمعی این میلیونرهای دلاری حتی سریع‌تر و تا ۲۴.۳ درصد نیز رشد کرده است.با قطع دسترسی ایرانی‌ها به سرمایه‌های بین‌المللی، بسیاری از ثروتمندان ایرانی پول خود را در بازار سهام، سرمایه گذاری کرده واین بازار متلاطم آنان را میلیونرکرد. به گزارش کاپژمینای فرانسه، اکنون در ایران۲۵۰ هزار اَبَر ثروتمند وجود دارد که اغلب در تهران زندگی می‌کنند.
طبعا وضعیت مالیاتی چنین افرادی، چندان هم مشخص نیست؛ با این‌که همین اتفاق در آمریکا هم افتاده و از زمان شروع کرونا، ثروت میلیاردرها در آمریکا رشد کرده، اما همه از درصد رشد ثروت این افراد اطلاع دارند و میزان ثروت و نحوه به دست آوردن آن، شفاف است؛ تا جایی‌که رئیس‌جمهور آمریکا عملا اعلام کرده این افراد باید مالیات پرداخت کنند. اما در کشور ما هنوز نام و نشان این افراد نه چندان مشخص است و نه هنوز در مورد موظف بودن آنان در رابطه با پرداخت مالیات سخنی به میان آمده است. در واقع شاید بتوان اذعان کرد که اگر این اطلاعات را نشریه فوربس منتشر نمی‌کرد، احتمالا مردم ما از تعداد میلیونرهای دلاری و رتبه ایران در خاورمیانه و جهان، خبردار نمی‌شدند!