مسكن اميدي‌ها منتظر خبرهاي خوب باشند!

یادداشت

خبر خوب اين است كه معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفته است نخستین واحدهای مسکن ملی در تابستان امسال به متقاضیان تحويل داده خواهد شد! وی مجموع سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های وزارتخانه راه و شهرسازی را در عرضه مسکن که اجرایی و عملیاتی نیز شده است یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی عنوان کرده وعلت اين مسئله را همزمان شدن رونق تولید، با اخذ مالیات از خانه‌های خالی در بازار مسکن اعلام كرده است.



خبر خوب اين است كه معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفته است نخستین واحدهای مسکن ملی در تابستان امسال به متقاضیان تحويل داده خواهد شد! وی مجموع سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های وزارتخانه راه و شهرسازی را در عرضه مسکن که اجرایی و عملیاتی نیز شده است یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی عنوان کرده وعلت اين مسئله را همزمان شدن رونق تولید، با اخذ مالیات از خانه‌های خالی در بازار مسکن اعلام كرده است. اما پرسش اين‌جاست كه مگر در تهران و يا هر شهر ديگر چند خانه خالي وجود دارد كه مي‌توان با دريافت ماليات از آن‌ها-اگر بتوان اين نوع ماليات‌ها دريافت كرد!- مسكن اميد را ساخت و تحويل داد؟ البته كه تمام افرادي كه اميد به مسكن اميد بسته‌اند، از شنيدن چنين خبري خوشحال خواهند شد، اما شوك اين خبر بيشتر نگران‌كننده است تا اميدبخش. چرا كه آنان كه دل به خانه‌دار شدن توسط طرح مسكن اميد بسته‌اند، احتمالا ترجيح مي‌دهند با واقعيت و منطق با اين مسئله مواجه شوند و نه با اما و اگر. معضل ماليات در كشور ما از آن معضل‌هايي است كه حل شدن آن چندان آسان و سريع به نظر نمي‌رسد. درست است كه رصد خانه‌هاي خالي از بهمن ماه سال  گذشته آغاز شده اما تعيين ماليات بر آن‌ها، پيدا كردن مالكان و دريافت ماليات از آنان خود پروسه‌اي زمان‌بر است. پرسش ديگر اين است كه مگر ميزان ماليات دريافتي از خانه‌هاي خالي چه‌قدر است كه مي‌توان يك طرح ملي با اين وسعت را با آن آغاز و به سرعت به پايان رساند؟
گفتن دارد كه در حدود شش سالی كه از طول عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد طرح‌هایی در بخش مسکن و در راستای خانه‌دار کردن مردم اجرا شده؛ اما این طرح‌ها نتوانسته‌اند آن‌چنان ‌که باید، تأثیری بر وضعیت بخش مسکن و خانه‌دار شدن مردم بگذارند. از جمله این طرح‌ها می‌توان به صندوق پس‌انداز مسکن، بازار رهن ثانویه مسکن،  فروش اقساطی مسکن، مسکن اجتماعی و حمایتی، مسکن قسطی کارمندان و طرح مسکن ملی اشاره کرد.
نكته قابل توجه و تامل اين است كه اساسا مسكن «اميد» برای
تکمیل کردن طرح‌های ناتمام مسکن مهر مطرح شده و قرار است در طی چند مرحله به اجرا درآید. زمین‌های مورد نیاز این طرح از سوی دولت تأمین می‌شود و سعی بر آن است که تا حدودی بتواند ایرادات وارد بر طرح مسکن مهر برطرف شود.