میز خبر

۰

ثبت یک میلیون و ۲۰۰ هزار دامنه ir در کشور
طبق آخرین آمار پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۱۲ هزار دامنه فعال فارسی در مرکز ثبت دامنه کشوری به ثبت رسیده است و دامنه ir با بیش از یک میلیون و ۲۰۴ هزار دامنه‌ فعال در صدر فهرست قرار دارد.
به گزارش ایسنا، دامین یا دامنه (Domain) نامی است که وب‌سایت از طریق آن قابل دستیابی بوده و به طور کلی از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت شما بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می‌کنید. پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تأیید و تصویب پسوندها یعنی آیکن (ICANN) تأیید شده باشند. نمونه‌های پسوندهای متداول com، org و ir هستند و انتخاب نام دامنه مناسب و ساده بسیار مهم بوده و همچنین در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جست‌وجوی گوگل نیز تأثیرگذار است.در ایران، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از جمله مراکز اصلی برای ثبت دامنه‌های اینترنتی به شمار می‌رود و هر کاربری که تمایل به ثبت دامنه‌ای برای بازگشایی سایت خود داشته باشد، باید به سایت این مرکز و یا یکی از نمایندگان فعال آن در سطح کشور مراجعه کند. این پژوهشگاه هم‌چنین آماری دقیق از دامنه‌های ایرانی را به دست می‌دهد. مرکز ثبت دامنه کشوری ایران زیرمجموعه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است و وظیفه ثبت دامنه‌ها در ایران را برعهده دارد.
 آخرین آمار دامنه‌های ثبت‌شده
طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تاکنون یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۴۸۶ دامنه ثبت شده است و از بین پسوندهای ثبت‌شده‌ی فارسی، پسوند ir با یک میلیون و ۲۰۴ هزار و ۱۳۳ دامنه‌ فعال در صدر قرار دارد که نشان می‌دهد بیش‌ترین سهم متعلق به همین پسوند است.
پس از دامنه ir، دامنه co.ir  با ۳۹۶۷ مورد، دامنه ایران با ۱۷۳۸ مورد و دامنه ac.ir با ۱۳۰۴ دامنه‌ی فعال هستند. هم‌چنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از ۱۰۰۰ مورد به نام آن‌ها ثبت شده است. دامنه id.ir با ۵۷۰ مورد، دامنه org.ir با ۲۸۱ مورد، دامنه sch.ir  با ۲۵۲ مورد و دامنه gov.ir با ۲۱۲ مورد نیز در رتبه‌های بعدی لیست قرار دارند. کمترین دامنه ثبت‌شده نیز متعلق به دامنه net.ir با ۲۹ دامنه فعال است.

صادرات کشور ۲۰ درصد کاهش یافت
معاون وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران با بررسی آخرین وضعیت صادرات و واردات و تاثیر ویروس کرونا بر تجارت گفت: براساس آمار گمرک، از اول بهمن تا 15 فروردین‌ماه صادرات کشورمان از نظر وزنی حدود 20 درصد و از نظر ارزشی حدود 27 درصد کاهش داشته است. همچنین براساس اعلام سازمان تجارت جهانی در سال 2020، تجارت بین‌الملل از 13 تا 32 درصد کاهش خواهد داشت.
به گزارش ایلنا و به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم با اشاره به اینکه تجارت بین‌الملل و اقتصاد جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است، اظهار داشت: حدود 60 درصد از صادرات ایران به 15 کشور همسایه صورت می‌گیرد که با 7 کشور مرز خاکی و با بقیه مرز آبی داریم که وضعیت این مرزها و تجارت با این کشورها را به صورت روزانه در سازمان توسعه تجارت ایران مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهیم.
معاون وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه بخشی از کاهش در تجارت و صادرات در این شرایط امری بدیهی است، ادامه داد: بر اساس اعلام دبیر کل سازمان تجارت جهانی تجارت دنیا در خوشبیانه‌ترین حالت 13 درصد و در بدبینانه‌ترین حالت 32 درصد کاهش خواد داشت. صادرات کشورمان نیز تحت تأثیر کرونا کاهش 20 درصدی داشته است.
 واردات کمتر از صادرات تحت تاثیر کرونا قرار گرفت
زادبوم در مورد تاثیر کرونا بر واردات کشور گفت: واردات کشورمان که شامل مواد اولیه و کالاهای اساسی و واسطه‌ای است، از ابتدای بهمن تا
 15 فروردین، 8 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است و به این دلیل که بیشتر از طریق بنادر صورت می‌گیرد تآثیرپذیری کمتری از آسیب‌های کرونا داشته است.

کاهش ۵۶ درصدی تردد خودرو در شبکه‌ جاده‌ای در دوره اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی
مدیر مرکز مدیریت راه‌ها سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گفت: از ابتدای آغاز اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی یعنی از هشتم فروردین ماه تا  بیست و نهم فروردین ماه میزان تردد بین‌استانی 18 میلیون و 673 هزار خودرو بوده‌ که این میزان تردد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود 56 درصد کاهش یافته است.
علی‌اکبر آشوری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره میزان تردد‌ها در دوره اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی اظهار داشت: از ابتدای آغاز اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی یعنی از هشتم فروردین ماه تا  بیست و نهم فروردین ماه طبق اطلاعات ثبت شده در سامانه‌های تردد شمار میزان تردد بین‌استانی 18 میلیون و 673 هزار خودرو بوده‌است.
وی افزود: این میزان تردد در سطح شبکه جاده‌ای در بازه زمانی مذکور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود 56 درصد کاهش یافته است. همچنین نسبت به همین مدت زمان در دو سال گذشته کاهش 57 درصدی داشته است.
مدیر مرکز مدیریت راه‌ها سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گفت: از اول اردیبهشت‌ماه امکان تردد بین استانی فراهم خواهد شد. البته در برخی از استان‌ها محدودیت‌هایی برای ترددهای بین شهری هم وجود داشت که از پس فردا امکان تردد بین شهری و بین استانی برای بومی‌ها هم امکان‌پذیر می‌شود.
آشوری درباره میزان سفر در مسیرهای ورودی و خروجی تهران در این مدت اظهارداشت: در مدت زمان هشتم فروردین تا بیست و نهم فروردین ماه مجموع ورود و خروج خودرو از مسیرهای تهران بالغ بر 5 میلیون و 222 هزار تردد بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و دو سال قبل حدود 56 درصد بوده است.