سرما بخوريد تا به كوويد۱۹ مبتلا نشويد!

در نخستين روزهاي شيوع كروناويروس و ابتلاي جهاني مردم به كوويد۱۹، يكي از اشتباهات استراتژيك پزشكان و محققان اين بود كه با توجه به علايم آن، تصور كردند اين بيماري ويروسي، صرفا يك سرماخوردگي يا حداقل بيماري مشابه سارس است؛ چرا كه علايم اين بيماري و ويروسي بودن آن، چيزي جز اين را ثابت نمي‌كرد. اما با تلفات بيش از حد معمول شيوع غيرقابل كنترل آن، محققان به بررسي بيشتر اين بيماري پرداخته و متوجه شدند كه هرچند اين ويروس از همان خانواده ويروس‌هاي سرماخوردگي و سارس است، اما ويروسي جهش يافته و هوشمند است و به سادگي نمي‌توان آن را درمان كرد. چنين شد كه جهان خود را ملزم كرد به قرنطينه، تحقيقات بيشتر و سرمايه‌گذاري براي ساختن واكسن يا دارو.

سرما بخوريد تا به كوويد۱۹ مبتلا نشويد!


در نخستين روزهاي شيوع كروناويروس و ابتلاي جهاني مردم به كوويد19، يكي از اشتباهات استراتژيك پزشكان و محققان اين بود كه با توجه به علايم آن، تصور كردند اين بيماري ويروسي، صرفا يك سرماخوردگي يا حداقل بيماري مشابه سارس است؛ چرا كه علايم اين بيماري و ويروسي بودن آن، چيزي جز اين را ثابت نمي‌كرد. اما با تلفات بيش از حد معمول  شيوع غيرقابل كنترل آن، محققان به بررسي بيشتر اين بيماري پرداخته و متوجه شدند كه هرچند اين ويروس از همان خانواده ويروس‌هاي سرماخوردگي و سارس است، اما ويروسي جهش يافته و هوشمند است و به سادگي نمي‌توان آن را درمان كرد. چنين شد كه جهان خود را ملزم كرد به قرنطينه، تحقيقات بيشتر و سرمايه‌گذاري براي ساختن واكسن يا دارو.
اما اكنون برخي محققان به اين نتيجه رسيده‌اند كه اگر فردي دچار سرماخوردگي عادي شود، با وجود آنتي‌بادي‌ها و پادتن‌هايي كه در بدنش توليد مي‌شود، يا به كوويد 19 مبتلا نمي‌شود و يا اگرهم بشود، علائم ملايم و زودگذري از خود نشان خواهد داد. در واقع احتمالا سرماخوردگی باعث ایمن شدن بدن در برابر کروناویروس می‌شود.
محققان دانشکده علوم پزشکی Duke-NUS در سنگاپور با تحقيق روي اين ويروس و نيز ويروس‌هاي مختلفي كه موجب سرماخوردگي مي‌شوند، اكنون معتقدند سرماخوردگی باعث ایمن شدن بدن در برابر کروناویروس می‌شود.این محققان می‌گویند ایمنی در برابر ویروس می‌تواند تا 17 سال ادامه یابد.
این محققان مي‌گويند سرماخوردگی حاصل از خانواده کروناویروس‌ها موسوم به بتاکروناویروس‌ها باعث می‌شود تا فرد مبتلا به کرونا-کووید-19- دچار بیماری خفیف شود.
اما البته چنين نتيجه اي دليل نمي‌شود كه ما خود را در معرض سرماخوردگي قرار دهيم و يا پس از سرماخوردگي بي‌خيال رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي كروناويروس شويم؛ چرا كه به گفته سازمان بهداشت جهاني اكثر مردم دنيا در حال حاضر ناقل اين ويروس هستند و فقط برخي علايم اين بيماري را از خود نشان نمي‌دهند. بنابراين بهترين و ايمن‌ترين روش خودمحافظتي و رعايت تمام موارد بهداشت فردي و عمومي و رعايت فاصله ايمني-فيزيكي با ديگران و تردد كمتر در سطح شهر است.