نظارت بر گرانی یا قیمت های مصوب

سرمقاله

رییس جمهور در جلسه اخیر ستاد اقتصادی کشور بر نظارت جدی تمام کابینه نسبت به قیمت ها و نرخ گذاری ها تاکید کرد. فشار شدید معیشتی بر جامعه ضرورت این نظارت ها را دوچندان کرده است.

نظارت بر گرانی یا قیمت های مصوب

 

رییس جمهور در جلسه اخیر ستاد اقتصادی کشور بر نظارت جدی تمام کابینه نسبت به  قیمت ها و نرخ گذاری ها تاکید کرد. فشار شدید معیشتی بر جامعه ضرورت این نظارت ها را دوچندان کرده است.
اما موضوع اصلی بررسی علت اصلی و ریشه این گرانی های روزانه در بازار محصولات مختلف است. برکسی پوشیده نیست که اقتصاد ما تاثیر جدی و تصاعدی از نوسانات ارزی می گیرد و با افزایش نرخ ارز تمامی بازارها به صورت خودکار از لحاظ اقتصادی و روانی دچار بی ثباتی می شوند.
دراین فضای ملتهب و پر نوسان وضعیت مردمی که درآمد ثابت دارند و یا دچار بیکاری های فصلی یا موقت و دائم هستند
نظم و ثبات زندگیشان برهم می خورد. هزینه های زندگی روزانه بالا می رود اما آنها همان درآمد نا متناسب با تورم را دارند و با کسری های فراوان مواجه می شوند که جبرانش هیچ راه حل مشخص و متعارفی  ندارد.
حال باید به این نکته اشاره داشت که تعیین کننده و کنترل کننده این نرخ ارز کیست؟ آیا نهادی غیر از دولت و بانک مرکزی عامل کنترل نرخ و توزیع ارز در بازار هستند؟ رشد قیمت ارز طی  چند ماه اخیر درحالی است که فعالیت های تجاری و مسافرت های خارجی به سبب کرونا مختل شده اند و اتفاق خاصی هم رخ نداده که این افزایش نرخ را توجیه کند.
حال مسئولان باید توضیح دهند که منظورشان از نظارت بر قیمت ها و بازار چیست؟ آیا این نظارت نباید در حوزه مدیریت ارزی صورت گیرد که اختیارش در اختیار دولت است؟
مسلما نظارت بر بازار و گرانفروشی موضوعی جدی و موثر در کنترل قیمت هاست اما مشکل اصلی که همان گرانی ارز و تاثیرش بر تمامی بازارها و قیمت هاست همچنان پابرجاست.
لذا تیم اقتصادی دولت باید در وهله اول بحث نظارتی را از درون نهادهای اقتصادی خود آغاز کند و با مدیریت موثر بر عواملی همچون توزیع و نرخ گذاری ارز در بازار جلوی فشارهای معیشتی و افزایش قیمت های ثانویه را بگیرد.
ضرورت این نظارت و کنترل بازار ارز علاوه بر ثبات قیمت ها در کالاها و خدمات مصرفی مردم زمینه شفاف سازی ابهاماتی همچون استفاده ابزاری دولت از نزخ ارز برای جبران کسری های مالی برای پرداخت یارانه نقدی و حقوق کارمندانش را فراهم خواهد کرد.

hamidasgari2020@yahoo.com