میز خبر

۰

وزیر کشور در تماس با همتای ترکیه ای:
ترکیه شهروندان ایرانی بازداشت شده را نیز مشمول ترتیبات خلوت سازی زندان ها قرار دهد

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی همتای ترکیه ای خود، آمادگی تهران را برای در اختیار گذاشتن دانش، تجربیات و دستاوردهایش در زمینه مدیریت بیماری کرونا در سطح منطقه ای و بین المللی به ویژه برای «کشورهای دوست و برادر در منطقه» اعلام کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دکتر «عبدالرضا رحمانی فضلی» در تماس تلفنی «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه با وی گفت: « ما در حال حاضر تجهیزات و کالاهای لازم بهداشتی و درمانی از جمله کیت های تشخیصی و دستگاههای تنفسی را در داخل ایران به اندازه کافی تولید می کنیم و پزشکان، پرستاران و کارکنان حوزه بهداشت و درمان ما از تجربه، امکانات و آمادگی بسیار خوبی برای درمان بیماری کرونا برخوردارند.»
وزیر کشور با تشریح اقدامات ایران برای کنترل و مدیریت بیماری کرونا و بسیج همه امکانات کشور در این زمینه، به نقش وزارت کشور، استانداران و فرمانداران در ایجاد هماهنگی و موفقیت برنامه هایی نظیر طرح
فاصله گذاری اجتماعی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: خوشبختانه، اکنون شرایط ما بسیار بهتر از قبل است و روند بیماری در ایران، وضعیتی باثبات و رو به کاهش دارد.
رحمانی فضلی از کرونا به عنوان یک بیماری عمومی در سطح جهان نام برد و ابراز امیدواری کرد این بیماری به فرصتی برای همکاری، همبستگی، تبادل تجربیات و نزدیک شدن کشورهای منطقه به یکدیگر تبدیل شود.
وی گفت: متاسفانه در این زمینه، برخی کشورهای غربی به ویژه امریکا امتحان خوبی در جهت همکاری و هماهنگی پس ندادند و نه تنها با ما همکاری نکردند بلکه آمریکا در همین شرایط نیز، تحریم های ناعادلانه خود را حتی در موارد مرتبط با بیماری کرونا دنبال کرد.
رحمانی فضلی در این گفتگوی تلفنی، ضمن ابلاغ سلام های گرم دکتر حسن روحانی رییس جمهوری به رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، از همتای خود خواست شهروندان ایرانی محبوس در آن کشور نیز مشمول تصمیمات دولت ترکیه برای خلوت کردن زندانها شوند و وزارت کشور ترکیه، اقدامات و تسهیلات لازم را در این زمینه به عمل آورد.

امیدها برای زمین دوم قوت گرفت؛
سیاره‌ای با بیشترین شباهت به زمین کشف شد

گروهی از محققان با بررسی دوباره اطلاعات تلسکوپ کپلر یک سیاره خارج از منظومه شمسی رصد کرده اند که اندازه و دمای آن بیشترین شباهت به زمین را دارد.
به گزارش  مهر به نقل از ناسا، گروهی از محققان بین‌المللی با استفاده از اطلاعات تحلیل شده تلسکوپ فضایی کپلر یک سیاره خارج از منظومه شمسی و هم اندازه زمین کشف کرده‌اند. این سیاره در فاصله از ستاره خود مدار می‌زند که امکان حیات و به عبارت دیگر وجود آب مایع در آن وجود دارد.
این سیاره Kepler-۱۶۴۹c نام گرفته و محققان هنگام بررسی مشاهدات قدیمی کپلر آن را کشف کردند. تلسکوپ فضایی کپلر در سال ۲۰۱۸ میلادی بازنشسته شد.
مطالعات پیشین که با الگوریتم‌های رایانشی انجام شده بود، این سیاره را درست شناسایی نکرده بود. اما محققان با بررسی دوباره اطلاعات کپلر، Kepler-۱۶۴۹c را شناسایی کردند. بین تمام سیارات خارج از منظومه شمسی که کپلر آنها را رصد کرده و به طور معمول در فاصله ۳۰۰ سال نوری از سیاره خاکی قرار دارند، Kepler-۱۶۴۹c اندازه و دمای تخمینی آن بیشترین شباهت با زمین را دارد.
این سیاره تازه کشف شده ۱.۰۶ بار بزرگ‌تر از زمین است. همچنین میزان نوری که از ستاره خود دریافت می‌کند ۷۵ درصد نوری است که از خورشید به زمین می‌رسد. به عبارت دیگر دمای این سیاره خارج از منظومه شمسی احتمالاً مشابه دمای کره خاکی باشد.