باید «نقش پذیری دانش آموزان» و «تمرین مهارت های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را در مدارس، تقویت کنیم

گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‏های کشور:

باید «نقش پذیری دانش آموزان» و «تمرین مهارت های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را در مدارس، تقویت کنیم

باید «نقش پذیری دانش آموزان» و «تمرین مهارت های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را در مدارس، تقویت کنیم


 


ساری-امیر حسین طاهریان
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: باید «نقش پذیری دانش آموزان» و «تمرین مهارت های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را در مدارس، تقویت کنیم.
علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور که در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، اظهار کرد:از زحمات همکاران در بازگشایی مدارس تشکر میکنم. در جریان زحمات و تلاش‏های بی وقفه همه همکاران در آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس به صورت حضوری هستم.
 مهر امسال ماندگار خواهد شد
کاظمی افزود: مهر امسال، به دلیل مؤلفه های متعددی که پیش روی ما قرار داشت، بی تکرار بوده و ماندگار خواهد شد.در مهر امسال سامانه یکپارچه ای در آموزش و پرورش راه اندازی شد و ما خرسندیم که با حداقل زمانی که در اختیار داشتیم، توانستیم به این موفقیت بزرگ برسیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در دو ماه اخیر دو کار مهم «تدوین الگوی بازگشایی» و «تمهید اجرای این الگو» در عرصه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید انجام شد، که اگرچه
«تمهید مقدمات اجرای این الگو» بر عهده دولت بود و جلب رضایت مسئولان دولتی و ستاد ملی مقابله با کرونا در این شرایط سخت بود.
وی گفت:نوع هماهنگی و انسجام و واکنش هایی که از طرف مدیران کل نشان داده شده، بیانگر این است که مدیران استانی با برنامه‏ریزی‏های دقیق پیگیر کارها هستند و در سخت‎ترین شرایط به دنبال آموزش و استمرار آموزش بوده اند. ما با حمایت مدیران کل توانستیم در مقابل همه چالش‎ها مقاومت کرده و
 به جامعه ثابت کنیم آنچه برای ما مهم است آغاز سال تحصیلی و استمرار آموزش در هر شرایطی است.
کاظمی با اشاره به این که با شرایط کاملا متفاوتی را در دوران کرونا و پسا کرونا روبرو هستیم، گفت:برای تجربه های جدیدی که در این دوران داشته ایم و هنوز هم در حال تجربه هستیم؛ حتما باید رویکردها، تصمیمات و اقدامات متفاوتی را در نظر داشته باشیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که در آموزش و پرورش با چالش‎های جدی روبرو هستیم، ادامه داد: اگر بخواهیم در سطح کلان به این چالش‎ها نگاه کنیم یکی از مهمترین چالش‎ها
 ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانش آموزان در برخی مناطق است.این یک آسیب جدی است که باید برای آن برنامه داشته باشیم و بر آن تمرکز کنیم.
وی گفت: برای پیشگیری از آسیب‏های اجتماعی در حوزه معاونت پرورشی برنامه‏ریزی‏های خوبی شده و در مسیر اجرای این برنامه‏ها برای رسیدن به نتیجه به حمایت و کمک شما نیاز داریم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «ناکارآمدی برنامه درسی» در نظام تعلیم و تربیت یک چالش درسی است و ما هرگز نخواهیم توانست با این برنامه درسی به سمت انسان تراز سند برسیم. این بدین معنی نیست که محتواهای درسی اشکال دارد؛ خوشبختانه با تلاش همکاران سازمان پژوهش و
 برنامه ریزی درسی میتوان ادعا کرد که محتواهای درسی عالی است ولی فرآیند آموزش برنامه های درسی، فرآیند «حافظه محور» است و نه تربیت محور و این چالش بسیار بزرگی است.
وی افزود: وقتی کنکور به عنوان یک آزمون دوساعته برای دانش آموزان و آینده آنها، بدون درنظر گرفتن گذشته دانش آموزان در دوران تحصیل،
تصمیم گیری می کند؛ وقتی از دانش آموزان می‎خواهیم در کلاس درس ، مطالب درسی را بیاموزند و مهارت آموزش را از یاد می‎بریم ؛ چطور انتظار داریم دانش آموزان تربیت شوند؟ ما با طراحی آموزشی محور بودن برنامه درسی، متاسفانه «نقش پذیری
دانش آموزان» و «تمرین مهارت های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را  در مدارس کم رنگ کرده ایم و باید آن را تقویت کنیم.