آینده ایران به دست " آموزش" و "پرورش" است

سرانجام در جلسه بررسی صلاحیت یوسف نوری، گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش، اکثریت نمایندگان به وی رای موافق دادند.

آینده ایران به دست " آموزش" و "پرورش" است

 

 

 

سرانجام در جلسه بررسی صلاحیت یوسف نوری، گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش، اکثریت نمایندگان  به وی رای موافق دادند.
یوسف نوری سومین وزیر پیشنهادی رئیسی بود و قبل از وی، دو گزینه ارائه شده از سوی رئیس جمهوری به مجلس یعنی حسین باغ گلی و مسعود فیاضی، نتوانستند رای اعتماد بگیرند.
این معطلی در انتخاب وزیردرحالی بود که سال تحصیلی امسال آموزش و پرورش بدون داشتن متصدی مشخصی آغاز شد و درعین حال مشکلات انباشته شده در این وزارتخانه نگرانی هایی را برای خانواده آموزش و پرورش به وجود آورده است.
به هرحال انتخاب وزیرجدید را به فال نیک می گیریم، به ویژه اینکه ایشان در سوابق خود دو موئلفه مهم را مطرح کرده است:
1- «بررسی میانگین دریافتی معلمان با همکاری پژوهشگاه علمی و تربیت»
2- «همکاری در پروژه بررسی عملکرد سیاست های کلی ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پروش»
این دو مقوله دغدغه اصلی و کلان کلیه سیاست گذاران و چشم انداز نویسان کشور در حوزه آموزش می باشد.همچنین طی سال های اخیر یکی از مطالبات و موارد اعتراضی از سوی معلمان بحث دریافت ها بوده که وزیر جدید در این حوزه کار پژوهشی کرده و با توجه به حضورش در سیستم آموزشی ایلام و سختی ها و محدودیت های موجود در این استان، درک مناسبی از فشارهای معیشتی بر معلمان دارد.(البته این برداشت ها صرفاً از رزومه ای است که ایشان داده اند و اثبات آن نیاز به عمل دارد!)
اما نکته ای که باید جدای از کارنامه کاری وزیر جدید به آن پرداخت اهمیت و نقش سازنده آموزش و پرورش در ساخت آینده ایران و ایرانیان است. پرداختن به نقش سیستم آموزش در روند توسعه مقوله ای گسترده است که در این مقال نمی گنجد،اما به قدر توصیه و حسن توجه به آن
می توان گفت که امروز تحول در سیستم آموزش کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است. چرا که سرعت آموزش ها در فضای مجازی و تبادل اطلاعات به قدری بالاست که اگر نخواهیم ساختار آموزشی را مطابق با آن برنامه ریزی نکنیم از حرکت جهانی باز می مانیم و یک شکاف عمیق میان آموزش های رسمی و آموزش های خارج مدرسه رخ خواهد داد.
این شکاف هم اکنون نیز قابل مشاهده است و دانش آموزان
برداشت های متفاوتی از آموزش در مدرسه و خانواده دارند.چرا که خارج از مدرسه تحت تاثیر رسانه های مختلف با مطالبی مواجه می شوند که در مدرسه با آن آشنا نمی شوند و یا اساساً تضادی میان خانه و مدرسه ایجاد می شود.
همچنین آموزش یکپارچه برای سراسر کشور تحت عنوان عدالت آموزشی در تشدید این شکاف نقش مخرب شدیدی دارد.
درفصل کرونا دیدیم که عدم دسترسی ها به اینترنت و یا ملزومات وصل شدن به آموزش مجازی،چگونه برخی از دانش آموزان در سراسرکشور را از تحصیل بازداشت و یا روند آموزش آنها را مختل کرد.
مشکلات و معضلات در آموزش و پرورش بسیار است و البته این را هم می دانیم که با رفت و آمد یک وزیر قرار بر معجزه نیست.اما انتظار از وزیری که در این حوزه ها کار پژوهشی کرده بالاست.چرا که وی با داشتن آمار و ارقام از کم و کیف این معضلات باخبر است و می تواند اقدامات موثری در کاهش بارمنفی این موضوعات داشته باشد. همانطور که گفته شد به عمل کار برآید...