بزودی به مدیترانه وصل میشویم؛
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر برای تکمیل زیرساختها در بخش حمل و نقل قراردادها و تفاهمنامههایی در حال امضا است که به زودی قرارداد راه آهن شلمچه – بصره با عراقیها امضا میرسد و ما به مدیترانه وصل میشویم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر برای تکمیل زیرساختها در بخش حمل و نقل قراردادها و تفاهمنامههایی در حال امضا است که به زودی قرارداد راه آهن شلمچه – بصره با عراقیها امضا میرسد و ما به مدیترانه وصل میشویم.
به گزارش ایلنا، رستم قاسمی در مراسم بهرهبرداری از ناوگان جدید ریلی ورود 526 دستگاه ناوگان تولید داخل و بازسازی و بهسازی شده اظهار داشت: بخش حمل و نقل میتواند 20 درصد از جی دی پی کشور را به خودش اختصاص دهد.
وی ادامه داد: از تلاشهای مدیران دورههای گذشته تشکر میکنیم اما به دلایل متعددی از جمله وضعیت بین المللی امروز در بخش حمل و نقل شرایط خوبی نداریم این در حالی است که حتما حجم باری که در منطقه و همسایگان و کشورهایی که به آنها دسترسی داریم میتوانستیم سهم
قابل توجهی را داشته با شیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز در حمل و نقل در بخش ترانزیت به ویژه ترانزیت ریلی به زیرساختها نیاز داریم گفت: قطعا ایجاد این زیرساختها با بودجه جاری امکانپذیر نیست و با بودجه جاری حتی نمیتوانیم چند صد کیلومتر راه بسازیم. در حوزه ریلی باید با روشهای دیگر به این پتنانسیل نهفته دست پیدا کینیم.
قاسمی با اشاره به امکان استفاده از ظرفیت تبادلات کالا بین هند و روسیه تاکید کرد: بین هند و روسیه بیش از 50 میلیون تن بار جابجا میشود که حداقل 20 میلیون تن آن ذغال سنگ است و این میزان بار به غیر از مسیر ایران از دریای سیاه و کانال سوئز جابجا میشود و هزینه جابجایی یک تن بار از کانال سوئز عدد بسیار بالایی است و زمان جابجایی این بار از این مسیرها نسبت به جابجایی از مسیر ایران سه برابر است.
وی با اشاره به جابجایی کالا از هند به فنلاند از مسیر ایران گفت: مدتی پیش به صورت آزمایشی باری از از مسیر هند به فنلاند جابجا کردیم و از بندر شهید رجایی تا رشت این بار از طریق راهآهن و پس از آن تا راهآهن آذربایجان از طریق کامیون حمل شد که با این وجود جابجایی این مسیر فقط 21 روز طول کشید این در حالی است که اگر همین بار از مسیر دریا حمل میشد حداقل سه ماه زمان میبرد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اخیرا عبور کامیونهای پاکستانی به اروپا از مسیر ایران را هم به صورت آزمایشی انجام دادیم و معتقدم این مسیرهای ترانزیتی میتوانند سرچشمه درآمدی برای کشورمان باشند.
قاسمی بر تاکید بر احداث و تکمیل زیرساختهای ریلی برای افزایش درآمدهای ترانزیتی گفت: درآمدهای ترانزیتی در بخش حمل و نقل ریلی کمتر از درآمدهای اساسی کشور نیست و باید کریدورهای اصلی ما یعنی راهآهن رشت – آستارا، راه آهن سرخس – چابهار و راه آهن شلمچه – بصره به احداث برسند.
قاسمی با اشاره به ضرورت نوسازی در ناوگان باری جادهای گفت: در مجلس اعلام کردم که سالانه دو و نیم میلیارد دلار هزینه سوخت پنهان داریم که بخشی از این مصرف سوخت به تردد 160 هزار کامیون فرسوده در کشور برمیگردد و هر چه زودتر باید نوسازی در این زمینه صورت بگیرد.