کاهش ۲۰ درصدی قدرت خرید کارگران در سال ۹۹ !

پس از کش‌مکش‌ها و مشاوره‎ها و مشاجره‌ها و درنهایت مسکوت گذاشتن ماجرای افزایش حقوق کارگران تا سال ۹۹، بالاخره میزان افزایش حقوق کارگران برای سال ۹۹ اعلام شد؛ با توجه به تورم ۴۰ درصدی، دستمزد کارگران، ۲۱ درصد افزایش یافت. اما البته این افزایش، اسما ودرظاهر یک افزایش به شمار می‌رود چرا که با محاسبه تورم ۴۰ درصدی ودرحالی‌که نمایندگان کارگری مصوبه را امضا نکردند، ازتوان معیشتی کارگران در سال ۹۹، افزایش ۲۱ درصدی، یعنی کاهش دستمزد و نه افزایش آن!

کاهش ۲۰ درصدی قدرت خرید کارگران در سال ۹۹ !

پس از کش‌مکش‌ها و مشاوره‎ها و مشاجره‌ها و درنهایت مسکوت گذاشتن ماجرای افزایش حقوق کارگران تا سال 99، بالاخره میزان افزایش حقوق کارگران برای سال 99 اعلام شد؛ با توجه به تورم
40 درصدی، دستمزد کارگران،
21 درصد افزایش یافت. اما البته این افزایش، اسما ودرظاهر یک افزایش به شمار می‌رود چرا که با محاسبه تورم
40 درصدی ودرحالی‌که نمایندگان کارگری مصوبه را امضا نکردند، ازتوان معیشتی کارگران در سال 99، افزایش 21 درصدی، یعنی کاهش دستمزد و نه افزایش آن!
چرایی عدم توجه به امضای نمایندگان کارگران در پای چنین مصوبه‌ای در این مقال نمی‌گنجد، اما با یک حساب سرانگشتی، حقوق کارگران نسبت به سال گذشته چیزی در حدود 350 هزارتومان افزایش یافته است، در حالی‌که هنوز تکلیف بازار و نرخ ارز مشخص نیست، هنوز برخی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها اجازه شروع کار ندارند و مردم به درخانه‌مانی تشویق می‌شوند. قیمت کالاهای معیشتی بسیار زیرپوستی و بی سروصدا در حال افزایش است؛ چون فعلا همه درگیر کروناویروس و تبعات گسترده ناشی ازآن هستند؛ مشکلی که احتمالا بخش عمده‌ای ازبودجه دولت و مبلغ برداشت شده از صندوق توسعه ملی را خواهد بلعید.
اما به نظر می‌رسد در این مورد نباید چندان نگران دولت و کمبود بودجه‌اش شد، پرداخت وام‌های مختلف با سودهای از 4 تا 12 درصد به مردم، مسلما منبع درآمد مناسبی برای دولت است؛ اگر 23 میلیون نفر، متقاضی وام یک میلیون تومانی با سود 12 درصد باشند، هم یارانه خود ماهانه خود را از دست می‌دهند و هم درنهایت باید هر خانوار120هزارتومان به دولت پس بدهد. درواقع دولت با پرداخت یک میلیون تومان به هرخانوار، برای دوسال به آنان یارانه‌ای نخواهد پرداخت و همین به تنهایی درآمد بزرگی است که دولت از پول بخشیده شده  صندوق توسعه ملی که قرارهم نیست آن‌را برگرداند،