خبـــرنامه

۰

دبیاسی:
در آستانه سرمربیگری ایران بودم

سرمربی پیشین تیم‌های تورینو و اودینزه می‌گوید تا سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران فاصله چندانی نداشته است.
 جانی دبیاسی که از زمان قطع همکاری‌اش با باشگاه آلاوس در ماه نوامبر 2017 دیگر هدایت تیمی را برعهده نداشته است، می‌گوید به نیمکت سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران خیلی نزدیک بوده است.
این سرمربی ایتالیایی در گفت‌وگو با سایت شخصی جان‌لوکا دی‌مارتزیو، خبرنگار و گزارشگر سرشناس ایتالیایی درباره احتمال بازگشتش به عرصه سرمربیگری گفت: پیش از هر چیز باید ببینیم که این مسائل بهداشتی چگونه پیش خواهد رفت، با این حال به دنبال پروژه‌ای هستم که من را جذب خود کند.
وی در ادامه اظهار داشت: من به سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران نزدیک بودم، اما همه چیز در دقایق پایانی تغییر کرد و شیوع ویروس کرونا هم همه چیز را کلاً بست.

رمز موفقیت پرسپولیس در سال‌های گذشته چیست؟
در این سه چهار فصلی که پرسپولیس قهرمانی‌های لیگ برتر را درو کرده، در جام حذفی خودی نشان داده و به نیمه نهایی و فینال آسیا رسیده، رد پای یک نکته حیاتی در تیم داری و تیم ساختن مشهود بود.
جدا از قدرت و توانایی برانکو ایوانکوویچ و همکارانش در کادر فنی که خوب بلد بودند حاشیه‌ها را جمع کنند و در ارتباط با مدیر و بازیکن و هوادار اعتمادسازی کنند، آنچه پرسپولیس را سرپا نگه داشت حفظ ستون فقرات تیمی بود. پرسپولیس طی چهار فصل گذشته برخلاف رقیب سنتی و یکی دو مدعی ثروتمند لیگ برتر که همواره در کورس قهرمانی قرار می‌گیرند شاکله تیمی‌اش را به درستی و با نهایت توان حفظ کرد.
بخشی از این ماجرا ناگزیر به سبب محرومیت و بسته شدن دو پنجره نقل و انتقالاتی رخ داد اما بخش دیگر ماجرا در پی اوج گیری پرسپولیس و تمایل بازیکنان برای ماندن در تیم قهرمان، رسیدن به افتخارات بیشتر و البته تلاش مدیران باشگاه برای نگه داشتن نیروهای کارآمد بود.
ستون فقرات پرسپولیس طی این سه چهار فصل حفظ شد و حتی بعد از رفتن برانکو نیز ترک نخورد تا جایی که در اوج نگرانی‌های هواداران ناشی از جدایی برانکو و تغییر اعضای کادر فنی بعد از 4 فصل موفق، غالب پیشکسوتان پرسپولیس و کارشناسان فوتبال بر این باور بودند که با توجه به حفظ ستاره‌های تیم و بازیکنان اصلی و اضافه شدن چند نیروی کارآمد مثل وحید امیری پرسپولیس دوباره مدعی قهرمانی است.
با گذر فصل و با وجود نوسان ناشی از تغییرات کادر فنی که یک بار دیگر هم با رفتن کالدرون و آمدن گل‌محمدی رخ داد ثابت شد نظر پیشکسوتان کاملاً درست بوده و پرسپولیسی که حالا در صدر جدول بی‌رقیب به نظر می‌رسد این همه اقتدار و اختلاف را مرهون حفظ اسکلت تیمی و نفرات اصلی چند فصل اخیر است. حالا اما به نظر می‌رسد پرسپولیس در آستانه یک رنسانس قرار دارد و اینطور که اخبار جدایی‌ها پشت هم قرار می‌گیرد، باید منتظر یک تابستان نگران‌کننده و وحشتناک برای تیمی بود که بعید است مدیرانش در اوج گرفتاری‌های مالی، پلن دقیقی برای حفظ اسکلت و نگه داشتن ستاره‌های تیم در این مجموعه داشته باشند.
طی دو هفته اخیر خبر جدایی علی علیپور و ترانسفر قطعی‌اش به اروپا در پایان فصل به گوش رسید، بعد از آن گفته شد محمد نادری به خاطر شرایط حضورش در پرسپولیس - که به صورت قرضی از کورتریک بلژیک آمده و بعید است باشگاه بتواند ارز پرداختی بابت رضایتنامه او را فراهم کند – وضعیت نامشخصی دارد و شاید جدا شود، شجاع خلیل‌زاده از پیشنهاد گرانقیمت خارجی‌اش پرده برداری کرد و به نوعی هشدار داد که اگر پولش را نگیرد جدا خواهد شد، موضوع انتقال مهدی ترابی موثرترین بازیکن پرسپولیس در فاز تهاجمی طی فصل جاری هم پیش آمد و بعد از آن نوبت بشار رسن بود که اعلام کند آخرین فصل حضورش در پرسپولیس را پشت سر می‌گذارد. این وضعیت در حالی نگران‌کننده به نظر می‌رسد که بدانیم علیرضا بیرانوند یکی از ارکان موفقیت تیم طی فصول اخیر نیز در پایان فصل از پرسپولیس جدا خواهد شد ضمن اینکه با توجه به مشکلات مالی و نوسانات ارزی احتمالاً امکان حفظ بازیکنان خارجی مثل استوکس، اوساگونا و حتی رادوشوویچ وجود نداشته باشد.
با این شرایط و در نظر گرفتن اینکه بعید به نظر می‌رسد امکان جذب بازیکن خارجی در تابستان پیش رو برای باشگاه پرسپولیس وجود داشته باشد احتمال از دست دادن نیمی از ستاره‌های تیم و نیروهای اصلی می‌تواند قهرمان سه فصل گذشته فوتبال ایران را حتی در صورت تکرار این عنوان برای بار چهارم با چالشی سخت و سنگین مواجه کند.

عجیب اما واقعی؛
استوکس از پرسپولیس طلبکار شد
!
ماجرای آنتونی استوکس و پرسپولیس هر روز عجیب‌تر و پیچیده‌تر از قبل می شود. مهدی خواجه‌وند مدیر امور حقوقی پرسپولیس در تشریح آخرین وضعیت حقوقی درباره استوکس گفته است: باشگاه پرسپولیس پیش از این در دو مرحله با ارسال نامه به این بازیکن و وکیل وی خواهان حضور او در ایران و شرکت در تمرینات و مسابقات طبق مفاد قرارداد شده بود که این بازیکن به بهانه‌های مختلف از این امر استنکاف نموده و از انجام تعهدات قراردادی خود سر باز زده است. در این ارتباط در روز‌های گذشته نامه‌ای از وکیل این بازیکن دریافت شد که در جریان آن، استوکس ضمن تشکر از باشگاه به دلیل مرخصی که به وی داده شد (!)، ۲۰ هزار دلار از دستمزد خود را نیز مطالبه کرده است. به این ترتیب، ما پاسخ این نامه را طبق روال حقوقی ارسال خواهیم کرد و پروسه پیگیری قراردادی و حقوقی در ارتباط با تعیین وضعیت این بازیکن نیز از سوی باشگاه پیگیری خواهد شد.

قرارداد ۵ساله سردار و ناپولی آماده است
نیکولو شیرا خبرنگار مشهور ایتالیایی از طریق توئیترش توضیح می دهد که ناپولی ارتباطات و تلاش خود را برای جذب مهاجم سن پترزبورگ افزایش داده است.
این روزنامه نگار نشریه مطرح گازتا دلو اسپورت با انتشار پستی در توئیتر خود مبنی بر تلاش جدی ناپولی برای جایگزینی آرکادیوش میلیک نوشت:" ناپولی می  خواهد سردار آزمون را به خدمت بگیرد تا جایگزین میلیک شود. آن ها گفتگوهای مداومی را با نماینده سردار برای رسیدن به توافق انجام داده است.اکنون قرارداد 5 ساله ایرانی آماده است.زنیت به ۳۰ تا ۳۵ میلیون پوند برای فروش این بازیکن خواهد خواست.
درباره سردار آزمون در روزهای اخیر صحبت های متفاوتی مطرح شده و اخبار زیادی از تمایل تیم های مطرح اروپایی از لیگ جزیره و تیم لسترسیتی تا لالیگا و تیم هایی چون والنسیا و اتلتیکومادرید به گوش می رسید اما به نظر می رسد ناپولی با تلاشی که انجام داده در حال حاضر نزدیک ترین باشگاه به مهاجم مطرح ایرانی باشد.