کاهش ۵۰ درصدی صادرات خرما در دو سال اخیر

تحریم‌ها هزینه حمل و نقل را سه برابر کرد

رییس انجمن ملی خرما خاطر نشان کرد: عدم اطمینان صادرکنندگان برای خرید و پیش‌بینی تامین یک ساله بازارهای کشورهای هدف باعث شده است که صادرات خرما نصف شود.


رییس انجمن ملی خرما خاطر نشان کرد: عدم اطمینان صادرکنندگان برای خرید و پیش‌بینی تامین یک ساله بازارهای کشورهای هدف باعث شده است که صادرات خرما نصف شود.
محسن رشید فرخی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به میزان تولید خرما در سال جاری، گفت: سالیانه حدود یک میلیون و 200 هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود و در سال جاری با وجود خشکسالی این میزان تولید محقق شد.
به گفته این فعال اقتصادی، ایران بعد از مصر دومین تولیدکننده خرما در جهان است.
وی با بیان اینکه تجار ایرانی همواره در انتظار صادرات هستند، گفت: تصمیم‌گیری‌های یک شبه داخلی بیش از تحریم‌های خارجی به صادرات خرما آسیب وارد کرد، در سال 98 ستاد تنظیم بازار برای تامین خرما
ماه رمضان صادرات خرما را متوقف کرد (هرچند این تصمیم بعد از 16 روز لغو شد) اما تا به امروز پیامدهای آن گریبان فعالان این بخش را گرفته است و صادرات خرما نصف شد.
رییس انجمن ملی خرما خاطر نشان کرد: عدم اطمینان صادرکنندگان برای خرید و پیش‌بینی تامین یک ساله بازارهای کشورهای هدف باعث شده است که صادرات خرما نصف شود.
این فعال اقتصادی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در کاهش صادرات، گفت: اعمال تحریم‌ها علیه ما هزینه حمل و نقل را 3 برابر افزایش داده است. شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقلی تمایلی برای فعالیت در ایران از خود نشان نمی‌دهند؛ هزینه اجاره یک کانتینر برای یک تاجر ایرانی به 12 هزار دلار رسیده است این در حالیست که کشورهای رقیب تجاری ما حداکثر یک کانتینر را 4 هزار دلار کرایه می‌کنند.
وی با اشاره به لزوم تسهیل صادرات، تصریح کرد: مدت زمان رسیدن محموله‌ها به کشورهای مقصد برای کشورهای رقیب نصف است اما صادرکنندگان داخلی برای حل مشکلات ناشی از تحریم‌ها باید زمان زیادی صرف کنند.
رشید فرخی با بیان اینکه مسائل سیاسی پیش‌آمده باعث تغییر بازارهای هدف صادراتی شده است، گفت: در گذشته خرما به کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی صادر می‌شد اما اکنون این بازارها تغییر کرده است و به کشورهای شرق آسیا، اوراسیا، هند و به تازگی چین متمایل شده‌ایم. باید این نکته را در نظر داشت که تغییر بازارهای هدف نیازمند صبر و مطالعه است.
عضو هـیات نمایندگان اتاق بازرگانى ایران با اشاره به طولانی بودن دوران قرنطینه واردات محصولات کشاورزی به چین، افزود: موضوع قرنطینه محصولات در چین دارای اهمیت ویژه است. دوره قرنطینه محصولات
60 روزه است ما با طرف چینی وارد گفت‌وگو شده‌ایم تا در نهایت به تصمیم نهایی برسیم که قرنطینه محصولات در کجا انجام شود ایران یا چین.