سرمایه‌گذاری بانک‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی در بالادست صنعت نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: شرکت ملی نفت ایران یک بسته سرمایه‌گذاری جامع متناسب با اولویت‌های تولید و توسعه، تدوین کرده است تا از ظرفیت بانک‌ها و صنایع پایین‌دست برای سرمایه‌گذاری در بالادست استفاده کند.

سرمایه‌گذاری بانک‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی در بالادست صنعت نفت

 


مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: شرکت ملی نفت ایران یک بسته سرمایه‌گذاری جامع متناسب با اولویت‌های تولید و توسعه، تدوین کرده است تا از ظرفیت بانک‌ها و صنایع پایین‌دست برای سرمایه‌گذاری در بالادست استفاده کند.
به گزارش شانا، محسن خجسته‌مهر با اشاره به برنامه شرکت ملی نفت ایران برای جذب سرمایه‌ در صنعت اظهار کرد: درباره اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ابتدا باید توجه داشت که ایران با توجه به منابع هیدروکربوری خود نه‌تنها در تأمین نیاز داخل، بلکه در تجارت جهانی نیز می‌تواند نقش قابل‌توجهی را ایفا کند.
وی تصریح کرد: ایران از منظر جغرافیای سیاسی و اقتصادی جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند با اتکا به ظرفیت منابع هیدروکربوری خود نقش قابل‌توجهی در منطقه و دنیا داشته باشد، اما این ظرفیت بالقوه تنها در صورتی بالفعل می‌شود که با جذب سرمایه‌گذار به پویایی صنعت نفت کشور منجر شود.
مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: صنعت نفت به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. اگر بخواهیم تولید نفت خام را ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسانیم به حدود ۹۰ میلیارد دلار منابع مالی نیاز داریم، همچنین اگر بخواهیم ظرفیت تولید روزانه گاز را متناسب با نیاز کشور ۱.۵ برابر کرده و به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز برسانیم، باید ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم.
خجسته‌مهر افزود: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم مطالعات جامعی را درباره وضع کنونی و راهکارهای بهبود صنعت انجام دادیم و برنامه تولید، توسعه و سرمایه‌گذاری را تدوین و جمع‌بندی و برش‎های یک‌ساله، چهارساله و هشت‌ساله را در این برنامه‌ها زمان‌بندی کرده‌ایم.
 تدوین بسته سرمایه‌گذاری جامع متناسب با اولویت‌های توسعه
وی ادامه داد: شرکت ملی نفت یک بسته سرمایه‌گذاری جامع متناسب با اولویت‌های تولید و توسعه تدوین کرده است، همچنین اینکه در هر بخش چه مقدار سرمایه نیاز است و محل تأمین آن از چه طریقی انجام شود نیز نهایی شده است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: هم‌اکنون شرکت ملی نفت ایران ابزارها و شیوه‌های نو سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را مورد مطالعه قرار می‌دهد، البته برخی از آنها ممکن است از قبل مطرح بوده باشد، ‌اما اجرایی نشده که ما به دنبال اجرای آن هستیم.خجسته‌مهر گفت: برای نمونه استفاده از ظرفیت صندوق پروژه یک شیوه تأمین مالی است که ما در شرکت ملی نفت ایران آن را امتحان نکرده‌ایم، اما اکنون برای رسیدن به مرحله اجرایی در مدیریت سرمایه‌گذاری در حال تدوین برنامه هستیم.
وی گفت: اکنون در تلاش هستیم در سازوکار بانک‌ها را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت هدایت کنیم، یعنی این‌گونه نباشد که بانک‌ها به‌طور صرف تسهیلات بدهند، بلکه خودشان مستقیم سرمایه‌گذاری کنند.
وی تأکید کرد: ورود بانک‌ها به حوزه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت نه‌تنها آنها را به ریل اصلی خود بازمی‌گرداند و برای آنها سودآوری دارد، بلکه سبب پویایی صنعت نفت به‌عنوان موتور محرک اقتصاد کشور نیز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در حال حاضر کنسرسیومی از سوی بانک‌ها برای تأمین مالی
چهار میلیارد دلار از پروژه‌های صنعت نفت تشکیل شده است که یک گام رو به جلو است و ضرورت دارد ظرفیت آن افزایش نیز پیدا کند.