دولت لایحه بودجه را بدون کسری و استقراض از بانک مرکزی بسته است

دولت لایحه بودجه را بدون کسری و استقراض از بانک مرکزی بسته است

دولت لایحه بودجه را بدون کسری و استقراض  از بانک مرکزی بسته است

 


رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: دولت لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به گونه‌ای تنظیم کرده که کسری نداشته باشد، بنابراین انتظارمان از مجلس این است که لایحه بودجه را به گونه‌ای تصویب کنند که بدون کسری بسته شود و منابع موهومی در قانون بودجه دیده نشود.
به گزارش ایرنا از ایبِنا؛ علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی در برنامه شکوه ایران رادیو اقتصاد با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درباره سیاست هدایت اعتبار گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که رشد نقدینگی و تورم در یک دهه اخیر افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته در حالی که بخش واقعی تولید و رشد تولید ناخالص داخلی و تشکیل سرمایه ثابت داخلی به تناسب رشد نکرده است که باعث تورم در اقتصاد شده است. بر همین اساس از بانک مرکزی خواستند و فرمودند که هدایت اعتبارات باید به سمت تولید و فعالیت‌های مولد اقتصادی باشد.
وی ادامه داد: این از برنامه‌های جدی ما در بانک مرکزی است که اعتبارات را به بخش‌های مولد اقتصادی هدایت کنیم و سرمایه‌هایی که بانک‌ها در اختیار مشتریان قرار می‌دهند به سمت فعالیت‌های غیرمولد نرود.
صالح‌آبادی در توضیح چگونگی تحقق این امر گفت: بخشی از این امر مربوط به بانک مرکزی است که با نظارت هوشمند بر مصرف صحیح تسهیلات محقق می‌شود؛ یعنی از طریق سامانه‌هایی که داریم و همچنین رصد جریان وجوه به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که هدایت اعتبار به سمت بخش واقعی تولید سوق پیدا کند و سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های غیرمولد نرود.
رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار کرد: بخش دیگر هم به سازمان امور مالیاتی مرتبط است که در این زمینه باید سامانه بانکی به سامانه مالیاتی متصل باشند؛ یعنی اگر فردی اعتبار و سرمایه را به سمت فعالیت‌های غیرمولد برد مشمول مالیات خاص خود شود که البته این موضوع نیاز به قانون هم دارد و بر همین اساس در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی مجلس نیز مالیات بر عایدی سرمایه مطرح است و در صورت تصویب خیلی کمک‌کننده خواهد بود.
وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال آینده از
 ۲۵ درصد مالیاتی که در حوزه تولید بود به ۲۰ درصد کاهش یافت اما این لایحه مالیات بر عایدی سرمایه اگر تصویب شود، مالیات بر فعالیت‌های سفته بازانه افزایش پیدا می‌کند و اتصال با سامانه بانکی می‌تواند هدایت اعتبار به سمت تولید را به دنبال داشته باشد.
به گفته او، تعادل بازار ارز و روند باثبات سامانه نیما و روند کاهشی قیمت‌ها در بازار متشکل ارز کمک خوبی به کاهش و کنترل نرخ تورم داشته است. روندهایی که طی می‌شود امیدبخش است و امیدواریم این روند مثبت در اقتصاد ما تداوم داشته باشد.