پایان‌نامه‌ها در راستای ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها هدایت می‌شوند

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم در راستای ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها گفت: هر یک از دانشگاه‌ها بر اساس سند آمایش سرزمینی می‌توانند طرح‌هایی را بر اساس مزیت‌های استانی اجرایی کنند و وزارت علوم نیز با روش‌های مالی و وضع قوانین از این طرح‌ها حمایت خواهد کرد.

پایان‌نامه‌ها در راستای ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها هدایت می‌شوند

 

 


معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم در راستای ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها گفت: هر یک از دانشگاه‌ها بر اساس سند آمایش سرزمینی می‌توانند طرح‌هایی را بر اساس مزیت‌های استانی اجرایی کنند و وزارت علوم نیز با روش‌های مالی و وضع قوانین از این طرح‌ها حمایت خواهد کرد.
به گزارش ایسنا دکتر پیمان صالحی  در وبینار "تجارب دانشگاه‌ها در ماموریت گرایی و بهره برداری از مزیت‌های استانی" شناسایی مزیت‌های استانی و استفاده از امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه‌ها در هر استان را از رویکردهای وزارت علوم دانست و افزود: بر این اساس یکی از برنامه‌های این وزارتخانه ماموریت گرا کردن دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات و مراکز پژوهشی بر اساس سند آمایش سرزمینی است.
وی با بیان اینکه در این راستا از سوی وزارت علوم و دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای رسیدن به اهداف ماموریت گرا کردن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها همکاری‌های لازم صورت گرفته است، اظهار کرد: ایران کشوری با ظرفیت‌هایی چون نیروی انسانی، منابع نفت و گاز و معدن و تنوع آب و هوایی است.
صالحی، رتبه اول در مالکیت نفت و گاز دنیا، دارا بودن بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل، موقعیت جغرافیایی استراتژیک کشور برای حمل و نقل را از مزیت‌های کشور نام برد و یادآور شد: در مقابل، کشور با چالش‌هایی چون آلودگی محیط زیست، مصرف نامناسب منابع آبی، مسائل اقتصادی و مصرف بالای انرژی مواجه است.
معاون پژوهشی وزیر علوم، وجود ۸ هزار گونه گیاهی در کشور را از جمله دیگر مزایای کشور
نام برد و یادآور شد: از این تعداد ۱۷۰۰ گونه گیاهی تنها در ایران رویش دارد و ایران همچنین در میان
 ۱۰ کشور بزرگ معدن گاز در دنیا قرار دارد که به ترتیب شامل کشورهای چین، امریکا، روسیه، استرالیا، هند، عربستان، اندونزی، برزیل، کانادا و ایران می‌شود.
وی به سیر تحول ماموریت‌های دانشگاه های کشور اشاره کرد و یادآور شد: آموزش اولین ماموریت دانشگاه‌ها به شمار می‌رفت و در نسل دوم دانشگاه‌ها، در کنار آموزش ماموریت پژوهش اضافه شد. در نسل سوم ماموریت مشارکت در توسعه اقتصادی و اجتماعی و در نسل چهارم ماموریت جهت‌دهی دانشگاه‌ها به سمت توسعه فناوری در نظر گرفته شد.
صالحی با تاکید بر ضرورت شبکه‌سازی به منظور ماموریت گرا کردن دانشگاه‌ها، خاطر نشان کرد: ظرفیت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به شدت در ماموریت گرا شدن دانشگاه‌ها مد نظر است و در این راستا به زودی آیین‌نامه‌هایی که دلالت دارند بر این که دانشگاه‌ها از طریق اجرای پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به حل مشکلات ملی و منطقه‌ای بپردازند، ارائه خواهد شد.
معاون پژوهشی وزیر علوم، اجرای دوره‌های کارورزی و کارآموزشی، مهارت افزایی و هدایت شغلی و کاریابی و قراردادهای کلان و ماموریت‌های تخصصی را از دیگر ظرفیت‌های موجود برای ماموریت گرا کردن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نام برد و یادآور شد: در این راستا در وزارت علوم معاونت فناوری ایجاد شد تا با ایجاد نظام نوآوری، دستاوردهای فناورانه به بازار عرضه شوند.