آیین‌نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی به تصویب دولت رسید

وزیر علوم گفت: در راستای اثربخشی نخبگان در جامعه و حفظ آنان در کشور، آئین نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی در دولت تصویب شد.

آیین‌نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی به تصویب دولت رسید

 


وزیر علوم گفت: در راستای اثربخشی نخبگان در جامعه و حفظ آنان در کشور، آئین نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی در دولت تصویب شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل با حضور در شبکه برون‌مرزی
جام جم در برنامه مشاور به تشریح محورهای اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های وزارت علوم در دولت سیزدهم پرداخت.
 مأموریت‌های وزارت علوم و دانشگاه‌ها
وی در تشریح مأموریت‌های وزارت علوم
 اظهار داشت: اگر بخواهیم وظایف وزارت علوم رو دسته‌بندی کنیم، وزارت علوم چند کارکرد اصلی دارد که یکی از آنها آموزش هدفمند و آموزش مهارت‌محور است که دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و دانشگاه علمی کاربردی ما بیشتر این کار را انجام می‌دهند، بحث آموزش پژوهش‌محور را هم دانشگاه‌ها در مقاطع کارشناسی بیشتر مد نظر دارند و بحث پژوهش آموزش‌محور برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است.
وی افزود: از سال ۱۳۶۵ با راه‌اندازی دوره دکترای تخصصی در دانشگاه شیراز، مقطع دکترا در سایر دانشگاه‌ها نیز ایجاد شد و دانشگاه‌ها وارد مرحله پژوهش پس از آموزش و تولید علم شدند.
زلفی‌گل افزود: در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از طریق پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله دکترا، هم شیوه پژوهش را به دانشجویان آموزش می‌دهیم، هم تحلیل نتایج آزمون‌ها و پژوهش‌ها را به دست می‌آورند و هم با شیوه مستندنگاری و شیوه انتشار فعالیت علمی آشنا می‌شوند. البته در کنار فعالیت آموزشی و پژوهشی، فرهنگ هم جایگاه محوری دارد.
 تحقیقات بنیادی و مرجعیت علمی
وزیر علوم گفت: تحقیقات را به سه دسته تقسیم می‌کنند؛ تحقیقات بنیادی، تحقیقات کاربردی و تحقیقات توسعه‌ای، در دوره‌ای از زمان بیشتر دانشگاه‌های و مراکز آموزشی و پژوهشی ما تحقیقات بنیادی انجام می‌دادند و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا بر مبنای تحقیقات بنیادی انجام می‌شد و منجر به رشد علمی کشور می‌شد.
وی با اشاره به اینکه خروجی تحقیقات بنیادی هم در دنیا دستیابی به مرجعیت علمی است، گفت: خوشبختانه باعث افتخار است که امروز می‌توانیم اعلام کنیم در سال ۲۰۲۱ که به تازگی تمام شده، بیش از ۷۶ هزار سند علمی بین المللی توسط محققان ایرانی منتشر شده و رتبه پانزدهم را در پایگاه استنادی اسکوپوس کسب کرده‌ایم.
وی گفت: کشور ما حدود یک درصد جمعیت دنیا را دارد ولی بیش از دو درصد علم دنیا را تولید می‌کنیم و با افتخار باید اعلام کنم که هم اکنون، بسیاری از دانشمندان ما در دنیا مرجع هستند و از این
 ۷۶ هزار سند علمی که منتشر شده بیش از ۳۰ درصد با مشارکت دانشمندان ایرانی انجام شده است.
زلفی‌گل گفت: هنگامی این میزان مقاله علمی با مشارکت گروه یا گروه‌های بین‌المللی منتشر می‌شود به معنای این است که مرجعیت علمی دانشمندان ما در سطح بین‌المللی پذیرفته شده است.
 فرصت مطالعاتی
وی فراهم کردن فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور برای نخبگان را اقدام مثبت دانست و گفت: ما انتظار داریم که اعتبارات خاصی در اختیار سازمان امور دانشجویان قرار گیرد تا ما بتوانیم برای هر دانشجوی دکترا یک فرصت مطالعاتی خارجی یا داخلی مهیا کنیم.وزیر علوم با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از
 ۹۰ هزار دانشجوی خارجی در داخل کشور ما تحصیل می‌کنند، گفت: علاوه بر مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی نیز برای ما خیلی مهم است زیرا علم و دانش بشر مانند اقیانوسی است که بایستی هر کشور بتواند از دستاوردهای آن بهره‌مند شود و در عمق بخشیدن به این اقیانوس نیز نقش داشته باشد.زلفی‌گل با اعلام اینکه ایجاد شغل برای نخبگان و دانش‌آموختگان نیاز به حمایت فرابخشی دارد گفت: با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری در مسیر توسعه پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان حرکت می‌کنیم که این مؤسسات بهترین مکان برای جذب دانش‌آموختگان و ایجاد شغل‌های دانش پایه است.