رئیس اتاق اصناف اصفهان: توجهی به ظرفیت اصناف نمی‌شود

رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: در سال‌های اخیر دولت به ظرفیت مردم و بخش خصوصی که اصناف هستند، توجهی نکرده و این نگاه، بزرگ‌ترین معضل کسب‌وکار حوزه اصناف است.


رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: در سال‌های اخیر دولت به ظرفیت مردم و بخش خصوصی که اصناف هستند، توجهی نکرده و این نگاه، بزرگ‌ترین معضل کسب‌وکار حوزه اصناف است.
رسول جهانگیری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه امروز سرریز جمعیت بیکار کشور وارد اصناف می‌شوند، اظهار کرد: استخدام دولتی همواره شرایط و ضوابط سختی همچون آزمون ورودی، محدودیت سنی و ... دارد، اما تنها بخشی که به‌راحتی می‌تواند فضای کسب‌وکار را برای قشر بیکار مهیا کند، اصناف است.
وی اصناف را شمشیری دو لبه دانست و افزود: اگر واحدهای صنفی بیش از تعداد و استانداردهای مشخص افزایش یابد، شاهد رقابت ناسالم و ارائه کالا و خدمات بی‌کیفیت و درنهایت ورشکستگی آنها در اقتصاد خرد می‌شویم، اما اگر در دادن مجوزها به‌درستی و کارشناسی اقدام شود، اصناف می‌تواند سرریز جامعه بیکار را پوشش دهد.
رئیس اتاق اصناف اصفهان اضافه کرد: اینکه فعالیت اصناف به کدام سمت می‌رود و کسب‌وکارها ماندگار می‌شوند یا خیر، به مدیریت متولیان صنفی و حمایت‌های دولت برمی‌گردد.
وی گفت: دولت هرکجا در کسب‌وکاری سهیم و یا سرمایه در گردشی دارد، حتی اگر آن فعالیت زمین بخورد، با رصد بازار و شرایط سعی می‌کند آن فعالیت غیرفعال را، دوباره فعال کند، اما متأسفانه در این سال‌ها به ظرفیت مردم و بخش خصوصی که اصناف هستند، توجهی نکرده و این نگاه دولت بزرگ‌ترین معضل کسب‌وکار در حوزه اصناف است.
جهانگیری با بیان اینکه دولت وظیفه دارد برای جمعیت فعال اشتغال ایجاد کند، تأکید کرد: باید به ظرفیت بخش خصوصی که خود هیچ مالکیتی در آن ندارد و هزینه‌ای را به دولت تحمیل نمی‌کند، نگاه حمایتی داشته باشد و حداقل در رابطه با تسهیل فضای کسب‌وکار این بخش کمک کند.
وی با تأکید بر اینکه دولت نباید با تصمیمات خود واحدهای خرد را بر هم بریزد، تصریح کرد: امروز فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور و استان رو به افزایش است که به‌محض شکل‌گیری آنها تعداد زیادی واحد صنفی از بین می‌روند که متأسفانه این با شرایط و ساختار اقتصادی ما هم‌خوانی ندارد.
رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: امروز تصمیماتی که در رابطه با فضای کسب‌وکار گرفته می‌شود، با متولیان آن مشورت نمی‌شود و این تصمیمات براساس آزمون‌وخطا است.
وی با اعتقاد بر اینکه تاکنون در راستای بهبود فضای کسب‌وکار هیچ کمکی از سوی دولت به اصناف نشده است، اظهار کرد: اگر دولت بتواند در تأمین سرمایه در گردش و شکل‌گیری یک کارگاه تولیدی و صنفی و یا توسعه فضای کسب‌وکار آن کمک کند، به‌طورقطع آن واحد می‌تواند باعث اشتغال نیروی بیشتری شود.
جهانگیری با اشاره به اینکه برخی مواقع کسب‌وکارهای صنفی درگیر فضاها و موانع دستگاه‌های دولتی می‌شوند و این موجب حذف آنها می‌شود، توضیح داد: مثلاً به اسم برخورد با مشاغل مزاحم، برخی مشاغل صنفی را به استناد قانون تعطیل می‌کنیم، در حالیکه پیش از برخورد باید زیرساخت فعالیت آنها را در محل دیگری مهیا کنیم.
وی با ذکر مثالی گفت: زمانی در اصفهان حدود ۷۰۰ کارگاه ریخته‌گری وجود داشت، اما به اسم برخورد با مشاغل مزاحم، این کارگاه‌ها را تعطیل کردیم و امروز فعالیت آنها در اصفهان به ۱۰ درصد گذشته رسیده است، در حالیکه درصد بالایی از قطعات صنعتی و ماشین‌آلات کشور در اصفهان تولید می‌شود، اما به دلیل عدم فضاسازی پیش از برخورد با آنها، فضای کسب‌وکار این صنف را از بین برده‌ایم.