۵۴ میلیارد ریال برای تامین آب عشایر آذربایجان غربی اختصاص یافت

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی:۵۴ میلیارد ریال برای تامین آب عشایر آذربایجان غربی اختصاص یافت

 


مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی از اختصاص ۵۴میلیارد ریال برای مقابله با بحران خشکسالی و تامین آب برای عشایر استان خبر داد.
علی ناجی در گفتگو با مهر با بیان اینکه مهمترین مشکل عشایر استان در این روزها، خشکسالی و تأمین آب است، افزود: همچنین در راستای حمایت از عشایر و پرداخت تسهیلات و توسعه امکانات به عشایر، طی
 سال جاری بیش از ۴۲۰ میلیارد ریال به این بخش اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: این اعتبارات شامل تخصیص برای مرمت و بازسازی ایلراه های عشایری، جایگزینی سوخت فسیلی و انرژی‌های نو، ارتقای
دانش و مهارت‌های بهره‏برداران بخش عشایر، تأمین آب شرب و آبرسانی سیار مناطق عشایری و تسهیلات سرمایه در گردش است.
ناجی خاطرنشان کرد: همچنین طی سال جاری ۳۷ هزار تن انواع
نهاده دامی اعم از جو، ذرت، سبوس و کنسانتره دامی بین عشایر استان توزیع شده است، بیان کرد: این نهاده‌ها به نرخ ارز دولتی تأمین و در بین جمعیت عشایری استان توزیع شده است.
وی به خسارت وارده به جامعه عشایری بر اثر خشکسالی شدید در
سال زراعی جاری اشاره کرد و ادامه داد: خشکسالی به حدی بالا بوده که عشایر در تأمین علوفه حتی در مراتع خود با مشکل روبه‌رو بوده و به همین دلیل مجبور شدند زودتر از اتمام تقویم کوچ از ییلاقات خارج
شوند.
ناجی افزود: خدمات مورد نیاز جامعه عشایری از جمله دریافت سهمیه سوخت و آرد ماهانه، خوراک دام و سایر خدمات قابل ارائه به عشایر تنها با ارائه شناسنامه هویت عشایری و کارت تردد امکان پذیر بوده و هرگونه تردد در ایل راه‌های عشایری و جاده‌های استان هم فقط با ارائه این کارت میسر خواهد بود.
وی ادامه داد: با تدابیر انجام شده، حدود ۳۵ درصد از کارت شناسایی و تردد دام عشایری استان صادر شده است و عشایر از طریق سامانه اعلام شده و تشکل‌های عشایری برای دریافت کارت مذکور در اسرع وقت اقدام کنند.
مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی افزود: این اتحادیه‌ها در بخش‌های دامپروری، پرورش مرغ بومی، پرورش قارچ، تولید گیاهان دارویی، تولید صنایع دستی، فرآورده‌های دامی و تولیدات مختص عشایر فعالیت می‌کنند.
۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و
۳۳۶ روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر است.