زنجیره تعاملات جهانی را باور کنیم

طی چند روز گذشته به سبب تحولاتی که در شرق اوکراین رخ داده است،شاهد تغییرات گسترده ای در حوزه اقتصاد جهانی هستیم.

زنجیره تعاملات جهانی را باور کنیم

 


طی چند روز گذشته به سبب تحولاتی که در شرق اوکراین رخ داده است،شاهد تغییرات گسترده ای در حوزه اقتصاد جهانی هستیم.
 بازارهای بورس جهانی ریزش داشته اند و قیمت ارزهای خارجی به تناسب جایگاه کشورها در اقتصاد جهانی بالا و پایین شده و قیمت نفت روند صعودی گرفته است.
در ایران نیز شاهد ریزش قیمت لیرترکیه و روبل روسیه و یوان چین هستیم. همچنین قیمت دلار نیز در کانال نزولی خود همچنان در حال استقامت است. این مسئله چیزی نیست جز نمود ارتباط و بهم پیوستگی تحولات سیاسی و اقتصادی در عرصه جهانی. اینکه اگر در نقطه ای از جهان حادثه ای رخ دهد، آثار آن محدود به همان منطقه نمی ماند و دیگر کشورهای دنیا را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. حال برخی کشورها از این تغییر و تحولات ضرر می کنند و برخی در ظاهر شاهد منافعی به لحاظ سیاسی و اقتصادی خواهند بود.
این مسئله نمود عینی رد ادعای کسانی است که معتقدند باید ارتباطات خود را با جهان بیرون کاهش و یا قطع کنیم و مسائل را صرفاً با توان داخلی حل و فصل نماییم. واقعیت این است که امروز هیچ امر مطلقی در عرصه سیاسی و اقتصادی وجود ندارد و امور همگی به صورت نسبی دنبال می شوند. ما اگر نگاهمان به داخل است باید برای تکمیل این نگاه به تعاملات با خارج از کشور نیز بپردازیم. ضمن اینکه نگاه صرف به خارج از کشور نیز نشان داده که ما را بی توفیق خواهد کرد.
هنر مدیریت این است که در شرایط این چنینی بتوان کشور را از چالش ها و بحران های مختلف به سلامت بیرون آورد به گونه ای منافع ملی کشورمان را حفظ کرد.