ارمنستان دروازه ورود ايران به بازار اوراسیا

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: فعالان اقتصادی ایرانی می‌توانند از ارمنستان به عنوان دروازه ورود به بازار اوراسیا استفاده کنند.

 


رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: فعالان اقتصادی ایرانی می‌توانند از ارمنستان به عنوان دروازه ورود به بازار اوراسیا استفاده کنند.
به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما  از سازمان توسعه تجارت؛
 علیرضا پیمان پاک با اشاره به جلسات فشرده وزیر صمت و هیئت همراه در سفر اخیر به ارمنستان و توافقات صورت گرفته افزود: در جلسات فشرده با وزیر اقتصاد، معاون نخست وزیر، معاون بانک مرکزی و وزیر زیرساخت و معادن ارمنستان توافق شد ایران بتواند تا زمان نهایی شدن توافق‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا و در میان‌مدت از عضویت ارمنستان در اوراسیا استفاده کند و در قالب سرمایه‌گذاری مشترک، با بسته بندی مجدد کالا‌ها و نصب و استقرار خطوط مونتاژ برای تولید کالای مشترک و صادرات به کل کشور‌های اوراسیا اقدام کند.
 وی با بیان اینکه ارمنستان فرصت و مسیر مناسبی برای دستیابی به بازار‌های اوراسیا و حضور در بازار روسیه است، گفت: این کشور نیز تقاضا داشت طرف ایرانی بتواند شرایطی را فراهم کند که کشور‌های اوراسیا از کریدور ارمنستان، به بندر عباس و خلیج فارس دسترسی پیدا کنند و از آنجا بتوانند مسیر ترانزیتی و کریدور شمال به جنوب را فعال کنند که این موضوع مورد استقبال طرف ایرانی قرار گرفت و پیشنهاد‌ها و راهکار‌هایی در این زمینه ارائه شد.
پیمان‌پاک ادامه داد: اجازه تردد کامیون‌های دو کشور در سرزمین‌های یکدیگر و کاهش هزینه ورود کامیون‌ها که در حال حاضر هزینه بالایی است، از دیگر توافقات صورت گرفته است.
وی گفت: بر این اساس مقرر شد دو طرف کارگروهی تشکیل دهند و با همکاری وزارت راه این مسیر تسهیل شود که هم ارمنی‌ها به سواحل خلیج فارس متصل شوند و هم کامیون‌های ایرانی بتوانند به صورت مستقیم وارد خاک ارمنستان شوند و با هزینه پایین‌تر مسیر خود را به سمت مسکو و گرجستان طی کنند.
 فراهم کردن زمینه حضور گسترده شرکت‌های
 فنی و مهندسی در ارمنستان
 معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از دیگر موضوعات مورد بحث را فرصت‌های گسترده حضور شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی در ارمنستان، دانست و گفت: با توجه به اینکه کشور ارمنستان برای ایجاد ۱۵سد، جاده، تونل، نیروگاه و بسیاری طرح‌های عمرانی دیگر برنامه‌ریزی کرده است و از آنجایی که شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی سابقه همکاری خوبی در این زمینه در کشور ارمنستان دارند و طرح‌های متعددی را اجرا کرده‌اند، مقرر شد حمایت‌های لازم در این زمینه از سوی دو طرف صورت بگیرد و مشکلات برخی طرح‌های قبلی که با چالش‌هایی همراه بود، حل و فصل شود.
پیمان‌پاک گفت: همچنین طرف ارمنی نیز اعلام آمادگی کرد فضای بازتری برای حضور شرکت‌های ایرانی در مناقصات ایجاد کند تا حضور شرکت‌های ایرانی در این کشور تسهیل شود.
وی افزود: در مقابل طرف ایرانی نیز متعهد شد شرایط صدور ضمانت‌نامه برای این شرکت‌ها را تسهیل کند و ساز و کار‌های لازم در این زمینه طراحی شود و حمایت ویژه‌ای از این حوزه صورت گیرد.