عرضه شیشه جام از هفته آینده در بورس کالا

عرضه شیشه جام از هفته آینده در بورس کالا

 


مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران از عرضه شیشه جام از دوشنبه هفته پیش رو روی تابلوی بورس کالا خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از کالاخبر: جواد فلاح مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: در این مدل معاملاتی که شبیه مدل معاملاتی سیمان به صورت حراج تک قیمتی خواهد بود، قرار است انواع شیشه توسط ۱۰ شرکت تولیدکننده که پذیرش شده اند از روز دوشنبه (۲۳ اسفند ماه) بر تابلوی بورس کالا عرضه شود.
وی افزود: از این پس هر هفته در روز‌های دوشنبه و از ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۳.۳۰ خریداران قادرند سفارش‌های خرید خود را وارد و راس ساعت ۱۳:۳۰ معاملات ثبت و نهایی خواهد شد.
به گفته فلاح، خریداران با همان کد سهامداری خود که از طریق آن در بازار سرمایه فعال بوده و خرید و فروش سهام انجام می‌دهند، می‌توانند نسبت به خرید شیشه اقدام و به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهند.
جواد فلاح با اشاره به راه اندازی معاملات گواهی سپرده شیشه در بورس کالا از هفته آینده گفت: شیشه‌ای که قرار است در بورس عرضه و مورد معامله قرار گیرد، شیشه جام یا به اصطلاح مسطح است که عمدتا که در صنایع ساختمانی و خودروسازی برای ساخت پنجره‌ها و نمای ساختمان استفاده می‌شود.
فلاح با بیان اینکه شیشه جام در کشور به شیوه فلوت و شیت تولید شده و انواع و ضخامت‌های مختلفی را شامل می‌شود، افزود: ایران یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان شیشه در دنیا به شمار می‌رود و طبق آمار‌های موجود تولید امسال به ۱.۶ میلیون تن شیشه می‌رسد و سال آینده ۶۰۰ هزار تن دیگر به این ظرفیت افزوده و تولید به ۲.۲ میلیون تن می‌رسد.
مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران اضافه کرد: از این میزان حدود یک میلیون تن به مصارف داخلی اختصاص یافته و مابقی صادر می‌شود. هم اکنون صادرات شیشه کشور ۵۰۰ هزار تن برآورد شده که با افزایش ظرفیت تولید مطرح شده، سال آینده این رقم نیز رشد خواهد داشت.
وی ادامه داد: در چند وقت اخیر به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی شیشه که ناشی از اقدام چین در تعطیلی برخی واحد‌های تولیدکننده شیشه و کاهش تولید با هدف مسائل زیست محیطی بود، بازار صادراتی این محصول جذاب‌تر شد.
فلاح باشاره به افزایش قیمت‌های داخلی به واسطه افزایش تقاضای صادراتی گفت: افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده، و کمبود برخی گریدها. تولیدکنندگان صنایع پایین دستی مانند شیشه‌های سکوریت را با مشکلاتی مواجه کرد.
به گفته فلاح، کمبود برخی گرید‌ها سبب شد صنایع پایین دستی متقاضی توزیع مطلوب‌تر شیشه باشند به نحوی که بتوانند ارزش افزوده بالاتری را ایجاد کرده و کالا با ارزش افزوده بیشتر صادر شده و علاوه بر ارزآوری، اشتغال خوبی را برای کشور فراهم آورد.
وی عنوان کرد: با این رویکرد، وزارت صمت و انجمن شیشه با همکاری بورس کالای ایران، زیرساخت عرضه و معامله شیشه در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالا را فراهم کردند
فلاح تاکید کرد: معاملات شیشه بازار ثانویه ندارد و فردی که شیشه را خریداری کرد نمی‌تواند مجدد در همین بازار کالای مربوطه را به فروش برساند بلکه باید آن را تحویل بگیرد. از سوی دیگر شیشه فروخته شده حتما باید در بازار داخلی مصرف شود و به صورت خام قابلیت صادرات ندارد؛ البته امکان صادرات فرآورده‌های حاصل از آن وجود دارد.
وی تصریح کرد: شیشه خریداری شده حتما باید ظرف یک هفته بعد از خرید توسط خریدار حمل شود و اگر حمل آن بیشتر از یک هفته زمان ببرد، روزانه مشمول پرداخت یک درصد قیمت شیشه هزینه انبارداری می‌شود. این هزینه به این جهت در نظر گرفته شده که خریداران در اسرع وقت نسبت به حمل شیشه خریداری شده اقدام کنند.
وی درباره قیمت پایه عرضه شیشه نیز اظهار کرد: قیمت پایه توسط هر یک از تولیدکنندگان شیشه تعیین و مثبت و منفی ۱۰ درصد قیمت پایه امکان نوسان قیمت روی تابلو وجود دارد.