تنش روسیه و اوکراین در بازار انرژی سیاست باخت - باخت است

مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت:

مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت تداوم تنش روسیه و اوکراین را برای بازار انرژی سیاست باخت - باخت خواند و با تأکید بر امنیت انرژی جهان گفت: مهم‌ترین تهدید برای آینده انرژی، سرمایه‌گذاری ناکافی در صنعت نفت است.

تنش روسیه و اوکراین در بازار انرژی سیاست باخت - باخت است

 

 


مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت تداوم تنش روسیه و اوکراین را برای بازار انرژی سیاست باخت - باخت خواند و با تأکید بر امنیت انرژی جهان گفت: مهم‌ترین تهدید برای آینده انرژی، سرمایه‌گذاری ناکافی در صنعت نفت است.
افشین جوان در گفت‌وگو با شانا دلیل افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی را ترکیبی از عوامل بنیادین و غیربنیادین بیان کرد و افزود: قیمت نفت هم‌اکنون تحت تأثیر تنش درگیری‌های روسیه و اوکراین است و همان‌طور که شاهد هستید عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین قیمت نفت را به بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۲۸ دلار) رسانده است. می‌توان این‌گونه بیان کرد که هم‌اکنون شوک به عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت نفت است.
وی مهم‌ترین نگرانی در بازار نفت را سرمایه‌گذاری ناکافی در این صنعت اعلام کرد و افزود: معتقدم در میان‌مدت و بلندمدت مسئله مهم بازار نفت سرمایه‌گذاری است، اگر سرمایه‌گذاری کافی در صنعت نفت انجام نشود فاصله‌ای بزرگ بین عرضه و تقاضا ایجاد خواهد شد.
 ضرورت حمایت از جریان سرمایه‌گذاری در بخش عرضه نفت
مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت بر ضرورت حمایت از جریان سرمایه‌گذاری در بخش عرضه نفت تأکید کرد و گفت: این بزرگ‌ترین دغدغه‌ای است که در دو سال آینده در بازار نفت با توجه به بازگشت تقاضا وجود خواهد داشت که افزایش خیره‌کننده قیمت نفت را به همراه خواهد داشت و هرگونه تعلل در این بخش آینده انرژی جهان را به خطر خواهد انداخت.
جوان فرآیند اجرای قراردادهای نفتی از مرحله مطالعه تا اجرا را زمان‌بر دانست و تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ اکتشاف و تولید نفت و گاز برای اطمینان از عرضه کافی نفت و گاز در ۵ تا ۶ سال آینده باید هم‌اکنون در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.
وی با بیان اینکه رقم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت از میانگین ۶۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ به ۳۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رسیده که رقم بسیار پایینی است، اظهار کرد: تقاضای نفت و گاز اکنون به بالاترین مقدار نسبت به ‌پیش از همه‌گیری کرونا رسیده است و تا چند سال آینده به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه به افزایش خود ادامه خواهد داد.
مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت درباره چشم‌انداز قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ هم اظهار کرد: قیمت نفت قابل پیش‌بینی نیست و عواملی پرشمار روی این بازار تأثیر دارد، اما بر اساس پیش‌بینی‌های پرشمار میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۸۰ دلار خواهد بود که البته این برآوردها پیش از تنش بین روسیه و اوکراین انجام شده است و با توجه به زمزمه‌های تحریم صادرات نفت روسیه باید رقم‌های بالاتر را مدنظر قرار داد.
  سیاست‌زدایی از جریان انرژی و گاز
جوان در ادامه درباره مهم‌ترین دستاورد نشست اخیر مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) اظهار کرد: در نشست سران مجمع، بیانیه‌ای با محوریت سیاست‌زدایی از جریان انرژی و گاز تدوین شد که بسیار حائز اهمیت و به نفع همه اعضای کشورهای صادرکننده گاز است، همچنین اعضای مجمع با بررسی فناوری جدید توسعه گاز از جمله هیدروژن آبی نسبت به آینده جی‌ئی‌سی‌اف برای توسعه گاز به‌عنوان انرژی قابل اطمینان ابراز خوش‌بینی کردند.
وی با بیان اینکه همچنین در این نشست با پیوستن موزامبیک به‌عنوان عضو ناظر مجمع کشورهای صادرکننده گاز موافقت شد و به این‌ ترتیب اعضای جی‌ئی‌سی‌اف به ۱۸ کشور رسید، تصریح کرد: وزیر نفت ایران در حاشیه این نشست‌های اصلی مذاکراتی با وزیران نفت و انرژی ونزوئلا، عراق، روسیه و آذربایجان به‌منظور گسترش همکاری داشته است، همچنین تفاهم‌نامه‌ای با ونزوئلا امضا شد.
مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت درباره اینکه چقدر نظرات هیئت ایرانی در بیانیه پایانی ششمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز منعکس شده است، تصریح کرد: موضوع انتقال فناوری، ملاحظات زیست محیطی، تحریم و سیاست‌زدایی از جریان عرضه از سوی هیئت ایرانی برای متن بیانیه پیشنهاد شده که پذیرفته شد. وزیر نفت ایران هم در نشست فوق‌العاده وزارتی تأکید کرد اعمال تحریم‌های یکجانبه و فراقانونی علیه اعضای مجمع ناقض قوانین بین‌المللی و از عوامل نااطمینانی در بازار انرژی جهان است که مورد استقبال قرار گرفت.