مطابق با تغییر مولفه های توسعه خود را بروز کنیم

با توجه به افزایش سرعت گردش اطلاعات در بین مردم طی یک دهه اخیر، معیارهای جدیدی همچون " حمل و نقل" به معیارهای سنجش توسعه افزوده شد و موجب جا به جایی در بررسی مولفه های توسعه گردید. امروزه با توجه به رونق صنعت گردشگری در سراسر دنیا، افکارعمومی نسبت به نوع نیازهای خود برای شهرها و کشورهای مختلف ملاک و درجه ای از توسعه یافتگی را مشخص کرده اند.

مطابق با تغییر مولفه های توسعه خود را بروز کنیم


با توجه به افزایش سرعت گردش اطلاعات در بین مردم طی یک دهه اخیر، معیارهای جدیدی همچون  " حمل و نقل" به معیارهای سنجش توسعه افزوده شد و موجب جا به جایی در بررسی مولفه های توسعه گردید. امروزه با توجه به رونق صنعت گردشگری در سراسر دنیا، افکارعمومی نسبت به نوع نیازهای خود برای شهرها و کشورهای مختلف ملاک و درجه ای از توسعه یافتگی را مشخص کرده اند.
دراین ارزش گذاری ها "حمل ونقل" از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است و حتی عاملی برای جذب به شمار می آید. اهمیت این موضوع به
 اندازه ای است که شهرهای توریستی، براساس محور حرکت گردشگران سیستم حمل و نقل خود را به روز و یا تغییر داده اند. گسترش مسیرهای هوایی بین شهرها و کشورها، ارتقای سیستم حمل و نقل ریلی، گسترش و ارتقای کیفی جاده ها، حمل و نقل درون شهری و حتی پرداختن به مقوله حمل و نقل هوایی درون شهری، نشان از اهمیت و جایگاه ویژه این موضوع دارد.
حال بد نیست با قدری تامل نگاهی به وضعیت خود در این حوزه داشته باشیم. امروز صنعت حمل و نقل هوایی ما به سبب تحریم های طولانی از دور رقابت با همسایگان خارج شده و آسیب های جدی دیده و ترمیم آن هزینه بسیاری سنگینی می طلبد. در حوزه حمل و نقل ریلی هم اقدامات صورت گرفته به سبب عدم تامین و تخصیص بودجه به کندی پیش می رود و عملاً حرف چندانی برای گفتن در این حوزه نداریم.
درحوزه حمل و نقل جاده ای هم نمی توان سرپوشی بر تلفات حوادث جاده ای گذاشت و هیچ جای دفاع از آن باقی نیست. این مسئله را می توان درعدم توجه به استانداردهای جاده ای و کیفیت ایمنی خودروها مورد توجه قرار داد.
در زمینه حمل و نقل عمومی نیز نمی توان چشم بر گسترش خطوط مترو طی سال های اخیر بست. اما با تمام این اقدامات، ما هنوز قادر به تأمین نیازمسافران داخلی نیستیم، چه برسد به اینکه برنامه ای برای حمل و نقل توریست محور داشته باشیم. این درحالی است که امروز برخی همسایگان ما تمرکز سیستم حمل و نقل عمومی خود را برپایه نیاز گردشگران خارجی قرار داده اند و از این طریق درآمدزایی قابل توجهی
داشته اند.
می توان به عینه مشاهده کرد که ملاک ها برای سنجش توسعه یافتگی در دنیا براساس نیازهای مردم تغییر کرده است و هرچه نسبت به این معیارها
بی توجه باشیم، عملا خود را از چرخه توسعه بازخواهیم داشت. محدودیت ها و کمبودها سرجای خود قابل پذیرش است، اما نحوه برنامه ریزی و مدیریت در حوزه حمل و نقل می تواند با همین امکانات، نتایج بهتری برای ما به همراه داشته باشد.یا اگر برنامه ای برای حمل و نقل توریست محور نداریم، حداقل میزان تلفات داخلی را کاهش
دهیم.
اگر می خواهیم در مسیر توسعه قرارداشته باشیم، باید مطابق با خواست و استانداردهای جهانی در
عرصه های مختلف، ازجمله حمل و نقل حرکت کنیم. درغیر این صورت در مقابل همسایگان و رقبای همطراز حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. باید بپذیریم که ملاک های توسعه و قدرت درحال تغییر است.