توسعه تجارت ایران و پاکستان با بهره‌گیری از مکانیزم تهاتر

با مذاکرات وزیر صمت و پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت محقق شد؛

وزارت بازرگانی پاکستان در اقدام نهایی برای تقویت تجارت دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، قانون و ضوابط برای عملیاتی کردن «سازوکار تهاتر» میان دو کشور را صادر کرد.



وزارت بازرگانی پاکستان در اقدام نهایی برای تقویت تجارت دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، قانون و ضوابط برای عملیاتی کردن «سازوکار تهاتر» میان دو کشور را صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، در راستای مذاکرات وزیر صنعت، معدن و تجارت و پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت ایران و براساس قانون و ضوابط جدید وزارت بازرگانی پاکستان، اکنون تبادل رسمی تجارت با ایران با بهره‌گیری از مکانیزم تهاتر امکان‌پذیر است.
با توجه به اهمیت استفاده از چارچوب تهاتر به عنوان ابزاری برای تقویت تجارت بین دو کشور، در جریان نهمین اجلاس کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان(JTC) که در آبانماه ۱۴۰۰ با میزبانی سازمان توسعه تجارت ایران در تهران برگزار شد، دو کشور برای ایجاد زیرساخت‌های تجارت تهاتری توافق کردند.
در چهارچوب سند یادداشت تفاهم اجلاس مذکور، روسای هیات‌های ایرانی و پاکستانی توافق کردند الزامات تهاتر بین دو کشور را تامین کنند و تصویب تجارت تهاتری با ایران توسط پاکستان، در راستای توافقات مذکور انجام شده است.
در آبانماه سال ۱۴۰۰ عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر پاکستان و هیات همراه برای برگزاری نهمین اجلاس مشترک تجاری به تهران سفر کردند و در دیدار با هیات ایرانی و پس از مذاکرات کارشناسی، متن تفاهمنامه اجلاس فی‌مابین وزیر صنعت، معدن و تجارت و مشاور نخست وزیر پاکستان به امضا رسید.
اکنون به منظور اجرای تهاتر، دو طرف بایستی چارچوب‌های عملیاتی را تبادل کنند.گفتنی است در یازده ماهه سال ۱۴۰۰، تجارت دوجانبه به ۱۵۰۰ میلیون دلار رسید که سهم کشورمان از این رقم قریب ۱۲۰۰ میلیون دلار بوده است. در مدت مذکور صادرات ایران به پاکستان ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.
در مقابل در یازده ماهه ۱۴۰۰، حدود ۳۰۰ میلیون دلار از پاکستان واردات داشتیم که در مدت مشابه بیش از ۵۸ درصد رشد نشان می‌دهد.
انتظار می رود با گشایش جدید در تجارت فی‌مابین ایران و پاکستان، ضمن کاهش هزینه‌های تجاری بین دو کشور، شاهد رشد تجارت فی‌مابین باشیم.