مدیرکل مدیریت بحران لرستان: ۵۰۰ روستا و ۱۱ شهر لرستان در معرض خطر بی‌آبی قرار دارند

مدیرکل مدیریت بحران لرستان: ۵۰۰ روستا و ۱۱ شهر لرستان در معرض خطر بی‌آبی قرار دارند

مدیرکل مدیریت بحران لرستان: ۵۰۰ روستا و ۱۱ شهر لرستان در معرض خطر بی‌آبی قرار دارند


مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفت: ۵۰۰ روستا و ۱۱ شهر استان در معرض خطر بی‌آبی قرار دارند.
مهدی پازوکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه براساس آمار هواشناسی امسال نسبت به سال آبی پارسال شاهد ۱۰ درصد و نسبت به بلند مدت با ۳۲ درصد کاهش بارندگی مواجه
 هستیم.
وی ادامه داد: همچنین ذخایر آب‌های زیرزمینی بطور متوسط ۲ متر و ذخایر آب پشت سدهای استان ۳۰ درصد کاهش داشته است.
 امسال قطعا با خشکسالی مواجه هستیم
مدیرکل مدیریت بحران لرستان با بیان اینکه امسال قطعا با خشکسالی مواجه هستیم و چنانچه مصارف خانگی و کشاورزی رعایت نشوند با مشکلات و بحران‌هایی مواجه خواهیم بود، عنوان کرد: در بازدیدی که با حضور استاندار و مسئولین استان از رودخانه سیمره انجام شد دو جلسه حفاظت از منابع آب در استان برگزار شد که برسااس آن تاکید شد همه شهرستان‌ها در بحث کشت محصولات آبدوست الگوی کشت را رعایت کنند.
پازوکی گفت:براساس مصوبه کارگروه ملی حفاظت از منابع آب کشت برنج در استان‌های لرستان، همدان، کرمانشاه، چهارمحال بختیاری و خوزستان ممنوع اعلام شده است.
وی اضافه کرد: همچنین جهاد کشاورزی استان مکلف شده با توجه به وضعیت آب و هوایی لرستان الگوی سازگار و جایگزین را برای کشت معرفی کند و وضعیت هر شهرستانی هفتگی از سوی فرمانداران اعلام شود.
 با کسانی که بدون مجوز آب برداشت می‌کنند برخورد شود
مدیرکل مدیریت بحران لرستان بیان کرد: همچنین آب منطقه‌ ای استان نیز چاه‌های غیرمجاز را پلمب کنند و با کسانی که بدون مجوز آب برداشت می‌کنند برخورد شود.پازوکی اظهار کرد: با کشاورزان غیربومی که اقدام به کشت محصولات آبدوست در لرستان می‌کنند برخورد می‌شود.
 اجازه رهاسازی آب پشت سدها بدون هماهنگی شورای حفاظت از منابع آب استان وجود ندارد
وی گفت: آب منطقه‌ای لرستان باید الگویی برای میزان تخصیص آب به شهرستان‌های استان مشخص کند و بدون هماهنگی شورای حفاظت از منابع آب استان اجازه رهاسازی آب پشت سدها را ندارد.
مدیرکل مدیریت بحران لرستان بیان کرد: متاسفانه ۵۰۰ روستا و ۱۱ شهر استان در معرض خطر بی‌آبی قرار دارند و به شرکت آبفا تاکید شده که پیش‌بینی لازم را برای تامین آب شرب آنها داشته باشند.