پرداخت به‌موقع و منظم مستمری و مقرری در صندوق نفت بی‌بدیل است

پرداخت به‌موقع و منظم مستمری و مقرری در صندوق نفت بی‌بدیل است



صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت در واکنش به سخنان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح الحاق دو بند به
«قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی» درباره تجمع بازنشستگان صنعت نفت برای دریافت حقوق و مستمری خود توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش شانا به نقل از صندوق بازنشستگی صنعت نفت، یکی از نمایندگان موافق طرح الحاق دو بند به «قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی» هفته گذشته در صحن مجلس شورای اسلامی ابراز داشته‌ که بازنشستگان ارجمند صنعت نفت برای دریافت حقوق و مستمری خود تجمع می‌کنند، «لذا برابر اسناد پرداختی‌ها و رضایت‌مندی ثبت‌شده در نظرسنجی مراکز علمی و معتبر و مستقل (ایسپا) ادعای مطرح‌شده، منطبق با واقعیات و مستندات موجود در صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت نبوده و صحت ندارد.»
شایان ذکر است مطابق اساسنامه همه شرکت‌های تابع و خود صندوق‌ها، ‌باید صورت‌های مالی و عملکرد سالانه خود را بعد از حسابرسی، در مجمع سالانه به تصویب برسانند، بنابراین همه شرکت‌های زیرمجموعه و خود صندوق‌ها حسابرس و بازرس قانونی داشته و هرساله رسیدگی می‌شوند. حسابرس و بازرس قانونی صندوق‌ها، سازمان حسابرسی است.
سطح بعدی از نظارت در صندوق‎های بازنشستگی ایجاد و استقرار کمیته‌های حسابرسی در شرکت‌‎های تابع و صندوق‌‎ها و تقویت حسابرسی داخلی برای نظارت بر عملکرد مدیران است. فعالیت کمیته‎های حسابرسی و داخلی بر اساس استانداردهای بین‎المللی و الزامات مشابه الزام‌های سازمان بورس و اوراق بهادار برای شرکت‎های بورسی است.
ضمناً گزارش‌های حسابرسی داخلی مورد بررسی حسابرسان مستقل نیز قرار می‎گیرد. از این‌رو، در صندوق‎های بازنشستگی و شرکت‎های تابع حداقل سه نوع نظارت از سوی سازمان حسابرسی، حسابرس داخلی و حسابرس و بازرس مستقل منتخب مجامع و هیئت امنا انجام می‌شود، بنابراین این سخن که صندوق‌ها نظارت‌پذیر نیست و باید به فهرست دستگاه عمومی غیردولتی افزوده شود تا نظارت‌پذیر شود سخنی قابل‌تأمل است. خوشبختانه همین سطوح بازرسی‌ها سبب برخی پیگیری‌ها عباوجود بعضی فشارها نیز شده است، همچنین بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی نفت، شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس بوده و تحت نظارت شفاف آن سازمان نیز هستند.