وزیر آموزش و پرورش: از تولیدکنندگان اسباب بازی حمایت جدی می‏کنیم

وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه ملی اسباب بازی تاکید کرد: رویکرد دولت حمایت جدی و عملی از تولیدکنندگان داخلی این عرصه است.

وزیر آموزش و پرورش: از تولیدکنندگان اسباب بازی حمایت جدی می‏کنیم

 


وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه ملی اسباب بازی تاکید کرد: رویکرد دولت حمایت جدی و عملی از تولیدکنندگان داخلی این عرصه است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یوسف نوری در این مراسم که در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد، افزود: اسباب‌بازی نقش‌های مکملی دارد که این نقش‌ها برای همه ما ملموس است. مخصوصا اسباب‌بازی‌هایی که نقش اجتماعی دارند یعنی برای بازی‌های گروهی ساخته شده‌اند. این نوع اسباب‌بازی‌ها دانش‌آموزان، نوآموزان، کودکان و حتی نوجوانان و بزرگسالان را وادار می‌کنند که در فعالیت‌های گروهی شرکت کنند و به نحوی
در هر سنی که هستند، بلوغ اجتماعی خود را بهتر تثبیت کنند یا به مرحله بلوغ اجتماعی برسند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه
مقام معظم رهبری امسال را به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کرده‌اند، گفت: ما در بخش‌های صنعتی وسیله‌ای را با روش‌های مختلف ازجمله مونتاژ، کپی، طراحی، ساخت و مهندسی معکوس می‌سازیم و سپس این دستگاه جایی در صنعت گذاشته می‌شود و دیگر ارتباطی با آن وجود ندارد، ولی اسباب‌بازی اینگونه نیست و نقش تربیتی دارد. کودک وقتی عروسکی دارد خود را در نقش آن عروسک می‌بیند و تمام شخصیت کودک در آن پیاده می‌شود. در اینجا این دیگر وسیله صنعتی نیست و ارتباطی با کارگر، مهندس و خلبان ندارد لذا امروزه می‌بینیم شرکت‌های بزرگ دنیا برای اسباب‌بازی‌های کهنه و دورریختنی هم فیلم‌هایی می‌سازند.
  روش‌های خلق اسباب‌بازی برای کودکان
نوری درباره روش‌های خلق اسباب‌بازی برای کودکان تصریح کرد: ما ابتدا باید اسباب‌بازی را از دید کودک ببینیم. همچنین نباید کودک را آنگونه ببینیم که مانند خمیر می‌توان هرطور او را شکل داد. همچنین کودک سوژه‌ای نیست که صرفا روی آن کار کنیم و او منفعل باشد بلکه او سوژه‌ای فعال است. کودک همراه پژوهشگر و حتی خود پژوهشگر است پس اگر با او همراه نشده و از دید او اسباب‌بازی را نسازیم، فایده ندارد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در این مراسم خطاب به مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان، گفت: ما باید یک مرکز رشد برای انجام این کار‌ها درست کنیم و از همین امروز و نه فردا دنبال آن باشید. بچه‌هایی که ایده دارند، در این مرکز دور هم جمع و برای آن‌ها مربی تربیت کنید.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم حمایت از استعداد‌های جوان افزود: ما نباید مانعی سر راه بچه‌هایی که ایده و خلاقیت دارند، بگذاریم و مطمئن باشید اگر این حمایت‌ها اتفاق بیفتد، سال آینده می‌توانیم سهم بیشتری از نیاز بازار داخلی را پاسخ دهیم.
نوری گفت:به دوستانی که در این صنعت فعال هستند، نوید می‌دهم که رویکرد ما در دولت تغییر کرده است و دیگر تنها به برگزاری جشنواره و نمایشگاه بسنده نمی‌کنیم، بلکه به حمایت جدی از این حوزه می‌پردازیم.