دانشگاه‎های علوم پزشکی می‌توانند پارک علم و فناوری راه‌اندازی کنند

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت:

دانشگاه‎های علوم پزشکی می‌توانند پارک علم و فناوری راه‌اندازی کنند


رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: با به روز رسانی اساسنامه پارک‌های علم و فناوری حوزه سلامت، دانشگاه‌های علوم پزشکی را قادر می‌سازد که پارک فناوری سلامت راه اندازی کنند.
به گزارش معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر محمدرضا منظم با بیان این مطلب، گفت: در اساسنامه پیشین تنها کلان مناطق آمایشی می‏توانستند پارک علم و فناوری سلامت راه اندازی کنند و به این ترتیب حداکثر تعداد پارک ها محدود به ۱۲ کلان منطقه موجود بود.
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت افزود: بنا به تقاضای دانشگاه‌ها و همینطور شرکت‌های فعال و محصولات تولیدی در جلسه کمیته فنی پارک های علم و فناوری سلامت اساسنامه مورد بازنگری قرار گرفت و به موجب آن فضا برای دانشگاه‌هایی که ظرفیت و زیرساخت‌های لازم برای ایجاد پارک دارند فراهم شده است.
وی با بیان اینکه در زنجیره نوآوری و فناوری در وزارت بهداشت زیرساخت های تجاری‌سازی مانند مراکز نوآوری، مرکز رشد و پارک های علم و فناوری ایجاد شده است، گفت: نهایت تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا هم محصولات بیشتری تولید کنیم و هم کیفیت محصولات را افزایش دهیم.
منظم اظهار داشت: در نگاه کمی یکی از افق های تعیین شده افزایش دو برابری شرکت‎های دانش بنیان از نگاه کیفی افزایش محصولات تولیدی این شرکت ها تعیین شده است.
وی با اشاره به حداقل معیارهایی که برای راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری برای دانشگاه‌های علوم پزشکی تعیین شده است گفت: حداقل تعداد شرکت، محصول، ویژگی های زیر ساختی مانند زمین، فضای استقرار، منابع مالی و مشارکت منطقه‌ای از نظر همکاری استانداری و شهرداری و امور شهرسازی‌ها ضروری است.
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: پارک‌های قبلی که با رویکرد کلان منطقه شکل گرفتند به فعالیت خود ادامه خواهند داد، فقط در بازه‌های زمانی مشخص مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اگر پارک علم و فناوری در حوزه سلامت نتواند سه سال متوالی ضوابط و معیارهای تعیین شده را در ارزیابی ها محقق کند پس از دریافت تذکر، لغو مجوز خواهد شد.
منظم تاکید کرد: به دنبال این هستیم که ظرفیت راه‌اندازی پارک علم و فناوری حوزه سلامت در اختیار دانشگاه‌هایی قرار بگیرد که توانمندی، زیرساخت، ظرفیت فنی و انگیزه کافی در این حوزه را داشته باشند.