توسعه یکپارچه میدان نفتی هنگام؛قدم جدیدی در تولید از میادین مشترک

توسعه یکپارچه میدان نفتی هنگام؛قدم جدیدی در تولید از میادین مشترک



در صورتی که توافق ایران و عمان به منظور توسعه یکپارچه میدان نفتی هنگام به نتیجه برسد، میتوان امید داشت این شیوه در سایر میادین مشترک و به منظور جلوگیری از رقابت های مخرب به کار گرفته شود.
به گزارش مهر، در سفر هفته گذشته ریاست جمهوری و هیأت همراه وی به کشور عمان، مهمترین محور مورد توافق، توسعه یکپارچه تنها میدان مشترک نفتی دو کشور، یعنی میدان هنگام بود.
جواد اوجی، وزیر نفت در این باره گفت: به عنوان محور اول توافق شد برای توسعه فازهای بعدی میدان نفتی هنگام که تنها میدان مشترک دو کشور است کمیته‌ای فنی مشترک تشکیل شود تا در قالب کارگروهی مشترک و تیم مشترک، این میدان به‌صورت یکپارچه توسعه داده شود.
وزیر نفت افزود: بهره‌برداری یکپارچه که در منطقه ما بی‌سابقه است و برخلاف بهره‌برداری رقابتی سبب می‌شود مخزن میدان مشترک آسیب نبیند و برداشت از مخزن به‌صورت صیانتی اتفاق بیفتد.
 بهره‌برداری یکپارچه و مشارکتی در مقابل بهره برداری رقابتی
یکپارچه سازی توسعه میدان یعنی کل میدانی که حدفاصل قلمرو مرزی دو یا چند کشور قرار دارد، به‌صورت یک واحد در نظر گرفته شود و به جای آنکه هریک از کشورهای ذی‌نفع به‌طور جداگانه از بخشی از میدان در محدوده قلمرو مرزی خویش به‌صورت مستقل بهره‌برداری کنند، با هم توافق می‌کنند که کل میدان را به‌صورت یک واحد و توسط یک شرکت بهره‌بردار واحد که مورد تأیید طرفین است توسعه دهند و منافع حاصل از آن، همچنین هزینه‌های بهره‌برداری و توسعه میدان به نسبت قدرالسهم توافق‌شده بین آنها توزیع شود.
این شیوه توسعه در مقابل قرارداد توسعه مشترک است که در نوعی توافق بین دو یا چند کشور برای توسعه و بهره‌برداری مشترک به نسبت سهم توافق‌شده از منابع نفت و گاز کشف‌شده در یک منطقه مشخص است که دولت‌های ذی‌نفع نسبت به آن حق مالکیت دارند.
توسعه یکپارچه میادین مشترک در خاورمیانه موضوعی است که با وجود حجم بالای ذخایر نفت و گاز در این جغرافیا از جهان، هیچگاه انجام نشده و این موضوع باعث شده تا برداشت غیر صیانتی از میادین مشترک، منجر به حبس منابع زیرزمینی و از دست رفتن آن برای همیشه شود. این موضوع برای ایران که با ۲۸ میدان مشترک هیدروکربوری جزو کشورهای دارای بیشترین میدان مشترک است اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند.
غفلت از توسعه یکپارچه منابع مشترک در خاورمیانه در حالی است که اغلب میادین مشترک در کشورهای اروپایی از جمله میادین مشترک در دریای شمال همواره به‌صورت یکپارچه توسعه پیدا می‌کند که این موضوع علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید از میادین، باعث برداشت حداکثری نفت و گاز نیز شده است.
 تأکید چندساله کارشناسان بر توسعه یکپارچه میادین
در سال‌های گذشته نیز کارشناسان و پژوهشگران مکرراً بر بهره برداری یکپارچه میادین مشترک تأکید کرده‌اند. به طور مثال در مقاله «بررسی امکان همکاری با همسایگان جهت یکپارچه سازی میادین مشترک نفتی: با نگاهی به کشور عراق» که با مشارکت جمعی از اساتید دانشگاه‌های علامه و تهران نوشته شده است ضمن تعریف این شیوع توسعه‌ای و مزایای آن، تحلیل وضعیت فعلی میادین مشترک و بررسی قوانین و مقررات فعلی شرکت ملی نفت در توسعه میادین بر لزوم میادین مشترک با کشورهایی که حدود مرزی آنها با ایران مشخص است (مثل عراق و قطر) و با در نظر داشتن نگاه بلند مدت تأکید می‌کند.