وزیر جهاد کشاورزی: ضرورت کشت دیم در اراضی شیب‌دار غرب کشور

وزیر جهاد کشاورزی: ضرورت کشت دیم در اراضی شیب‌دار غرب کشور



وزیر جهادکشاورزی بر اهمیت کشت دیم در اراضی شیبدار غرب کشور از جمله استان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد و افزود: این یک ظرفیت خوب است که مغفول مانده و باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
به گزارش پانا، سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در آئین رونمایی از ۶ دستاورد دانش‌بنیان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی
منابع طبیعی استان چهار محال و بختیاری افزود: اراضی شیب‌دار در غرب کشور و این استان یک ظرفیت و دارایی محسوب می شود که به درستی از آن استفاده نشده است.ساداتی نژاد افزود: مرکز تحقیقات استان چهارمحال و بختیاری در بخش گیاهان دارویی رشد خوبی داشته و به نتایج خوبی دست پیدا کرده و در بخش کشت بافت گل‌محمدی در اراضی دیم نیز کار‌های خوبی انجام شده و هم‌اکنون سه تن در هکتار برداشت گل‌محمدی دیم دارد که این آمار بالا و قابل ستایشی است.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: در مرکز تحقیقات استان
چهار محال بختیاری دربخش تولید بذر گندم و جو نیز تحقیقات و کار‌های مطالعاتی خوبی شروع شده و این تحقیقات ادامه داراست. ساداتی‌نژاد با تجلیل از پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در مرکز تحقیقات استان افزود: امروز ترویج به عنوان حلقه مفقوده است و باید ارقام جدید و همچنین آخرین دستاورد‌های علمی را برای کشاورزان آموزش و ترویج دهد تا کشاورزان این پیام را دریافت و از آخرین تحقیقات استفاده کنند.
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه مرکز تحقیقات این استان از مراکز خوب و فعال در سطح کشور است که توانسته که کار‌های خوبی ارائه دهد، گفت: در این استان برای بیماری باغات، درختان گردو و درختان میوه هسته‌دار کار‌های خوبی انجام شده و ۲ بیماری و آفت این درختان شناسایی و کار‌های تحقیقیاتی در این زمینه انجام شده است.
در آئین رونمایی از ۶ دستاورد دانش‌بنیان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی استان چهار محال بختیاری از آخرین یافته‌های دانش بنیان این مرکز از جمله تهیه نقشه خاک و تناسب کیفی اراضی و اقلیمی انار، انجیر و گل‌محمدی، انتقال دانش کشت بافت گل‌محمدی دیم، دستیابی و معرفی فرمولاسیون جدید مؤثر، کاربردی و کم هزینه برای کنترل شانکر باکتریایی، دستیابی به نقشه خطرهای چندگانه محیطی استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از هوش مصنوعی، سنتز بز‌های
پر بازده و دستیابی به روش کنترل کرم خراط گردو در باغات استان چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.