اصفهان؛ میزبان نخستین جشنواره ملی قالی فاخر ایران

اولین جشنواره ملی قالی فاخر ایران با هدف انتخاب و معرفی آثار برگزیده فعالان فرش دست‌یافتنی ۳ کشور برای نخستین بار در استان اصفهان به عنوان میزبان برگزار خواهد شد.

اصفهان؛ میزبان نخستین جشنواره ملی  قالی فاخر ایران

 


اصفهان-پریا کوکائیان
اولین جشنواره ملی قالی فاخر ایران با هدف انتخاب و معرفی آثار برگزیده فعالان فرش دست‌یافتنی ۳ کشور برای نخستین بار در استان اصفهان به عنوان میزبان برگزار خواهد شد.
علی میرجمالی دبیر اجرایی اولین جشنواره ملی قالی فاخر ایران  در نشست خبری این جشنواره که با حضور رئیس اتاق بازرگانی،  صنایع و معادن استان اصفهان برگزار شد، گفت:  ستاد اجرایی این جشنواره شامل سازمان صمت استان اصفهان به عنوان رئیس ستاد اجرایی و اتاق بازرگانی اصفهان و کاشان، استانداری و تشکل‌های صنفی مرتبط با فرش دستباف اصفهان به عنوان اعضا در آن حضور دارند همچنین دبیرخانه دائمی جشنواره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، انجمن تولیدکننندگان و صادرکنندگان فرش دستباف هستند.
میرجمالی افزود: این جشنواره در هفت رسته برگزار می‌شود که ۷ فرش به عنوان قالی برتر و یک فرش  به عنوان قالی برتر از دید مردم که جمعا  هشت فرش برتر انتخاب خواهد شد.
وی افزود: این هفت رسته عبارت اند از فرش‌های عشایری کلاسیک و گبه، فرش روستایی، فرش‌های کلاسیک شهری باف با رجشمار کمتر از
 ۳۵، فرش‌های کلاسیک شهری باف با رجشمار بین ۳۵ تا
 ۵۰، فرش‌های کلاسیک شهر باف با رجشمار بیشتر از ۵۰ و فرش‌های تمام ابریشم است. رسته هفتم هم به سایر فرش‌ها نظیر مدرن، زرباف، تصویری و ... با تشخیص هیئت داوران اختصاص دارد.
میر جمالی با اشاره به انتخاب داوران ملی که در طول جشنواره وظیفه داوری را برعهده دارند، افزود: تجلیل از مشاهیر صنعت فرش، تشکیل اتاق فکر جشنواره، برگزاری جلسات مختلف با مسئولان و فعالان صنعت پیش از برگزاری جشنواره انجام شده است و برای پوستر جشنواره نیز از طرح استاد
«شیر سپهر» استفاده شده است.
وی گفت: شاخص اصلی به کار رفته در این پوستر، گل شاه عباسی به عنوان نماد اصلی فرش اصفهان از دوران صفوی تاکنون است و در وسط این طرح نیز یک انار طراحی شده که نماد فرش‎های بخش روستایی است، در طراحی این پوستر از رنگ‌های به کارگفته در فرش اصفهان کشور استفاده شده و پس زمینه نیز شامل رنگ‎های اصلی فرش یعنی سرمه ای، لاکی، فیروزه ای و طلایی است.
دبیر اجرایی اولین جشنواره ملی قالی فاخر ایران اظهار داشت: ثبت نام این جشنواره به صورت رسمی از ۲۰ خرداد ماه که به عنوان روز ملی فرش دستباف نامگذاری شده است، آغاز شده است.
در ادامه مسعود گلشیرازی رییس دبیرخانه دائمی جشنواره ملی قالی فاخر گفت: در سال گذشته بنا به پیشنهاد دبیرخانه شورای گفت‌گوی بخش خصوصی در اصفهان، موضوعات مرتبط به صنعت فرش مورد بررسی قرار گرفت که یکی از پیشنهادات رسمی کردن روز ملی فرش در تقویم است.
 بر اساس آمار رقم اشتغال آفرینی صنعت فرش حدود ۱۰ درصد است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان افزود: بر اساس آمار رقم اشتغال آفرینی صنعت فرش حدود ۱۰ درصد است همچنین تولید ناخالص داخلی اصفهان در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است اما فرصت از دست رفته در اقتصاد اصفهان تقریبا ۶ برابر این مقدار بود. برای استفاده از چنین ظرفیت‌هایی باید نخبگان و فعالان اقتصادی در کنار مسئولان دولتی قرار گیرند و فرصت‎های بالقوه‌ اقتصادی را به بلفعل تبدیل کنند.
گلشیرازی با اشاره به اینکه  برگزاری چنین جشنواره‌هایی مقدمه‌ای برای دستیابی به موارد بیان شده می باشد، افزود: امروزه بازاریابی در حوزه فرش، فعالیتی است که این صنعت به آن نیاز دارد و اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور باید در به آن اهتمام بورزند همچنین اتاق بازرگانی ایران در حوزه برند ملی فرش باید حرکت بنیادی آغاز کند.
وی اظهار داشت: جشنواره فرش فاخر در راستای برندسازی این صنعت انجام می‌شود و شاید تصور بر این باشد که فرش فاخر فرش‌هایی با ارزش اقتصادی بیشتر است اما در شیوه نامه مرکز ملی فرش و آئین نامه مربوطه عمدتا به بررسی نوآوری کمی و کیفی در تولید فرش پرداخته می‌شود تا بتواند رقابت‌پذیری فرش ایرانی در بازارهای جهانی را مطرح کند.
رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره ملی قالی فاخر ادامه داد: در این مسیر باید همه اجزای جامعه در کنار هم حرکت کنند  و کارآفرینان باید به عنوان پیشتازان اقتصادی در این مسیر گام بردارند.
 فرش اصفهان از نظر نقش و نگار در دنیا فرشی بی‌همتا و بی‌بدیل است
فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران، ضمن تبریک ثبت روز ملی فرش در تقویم گفت: فرش دستبافت ایران به عنوان یک برند ملی، مانند نگینی در میان سایر کالاها در جهان می‌درخشد و بخش عظیمی از رشد ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است.
رافع افزود: فرش اصفهان از نظر نقش و نگار در دنیا فرشی بی‌همتا و بی‌بدیل است، چرا باید تعداد بافندگانش که اکنون حدود ۲۵۰ تا۲۷۰ هزار بافنده است، روز به روز کاهش پیدا کند؟ امیدوار هستیم که با برگزاری جشنواره‌هایی مثل جشنواره ملی
 قالی فاخر ایران اکوسیستم فرش دستباف تثبیت شود و در کنار توسعه این هنر و صنعت در کل کشور با افزایش قدرت رقابت در ایران و جهان توسعه بیشتری پیدا کند همچنین در تلاش هستیم تا سال آینده این جشنواره را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با تاکید بر اینکه در این جشنواره به دنیال معرفی و کشف طرح های جدید هستیم، گفت: امیدواریم با رویکرد کارآفرینی و استقبال از طرح ها و ایده های نوآورانه در سطح ملی، اثرات مثبت این جشنواره را در معیشت قالیبافان و حوزه کسب و کار تجار ببینیم.
وی با بیان اینکه دانش بنیان کردن در زنجیره ارزش فرش دستبافت ضروری است، افزود: در حوزه فرش ابریشمی هنوز مشکلاتی وجود دارد که برای دانش بنیان کردن این محصولات نیاز به مواردی مانند اصلاح نژاد۷ گونه تولیدکننده نخ، نحوه چیدن نخ فرش و موارد مشابه وجود دارد و این جشنواره ها بهانه ای است تا در بخش فرعی نشست های آموزشی برای بالابردن زنجیره ارزش فرش دستبافت برگزار کنیم.
رافع ادامه داد: با برگزاری جشنواره علاوه بر افزایش میزان تولید و اشتغال ، حداقل ۱۰ شرکت دانش بنیان در سطح کشور فعال می شود و مدل سازی نوین در زمینه ارزش افزوده فرش دستبافت مدنظر می باشد.