تحریم ها کشور را دچار تنگنا کرده است

تحریم ها چه کاغذپاره یا عاملی برای خودکفایی یا نشانه عزت و هرچیز دیگری که باشد، درحال از بین بردن میراث و ثروت و داشته های کشور در زمان حال و آینده است. امروز مردم را دچار تنگنا کرده است و بی توجهی به آن زمینه فقر و تنگدستی برای نسل های آینده را رقم می زند. تنها در یک نمونه ساده در میدان گازی پارس جنوبی که از قضا با قطر شریک هستیم، شاهد برداشت چندین برابری قطر و سرمایه گذاری این کشور برای افزایش ۶۰ درصدی تا سال ۲۰۲۷ و افزایش میزان برداشت از ۷۷ میلیون تن فعلی به ۱۲۶ میلیون تن سالانه خواهیم بود.

تحریم ها کشور را دچار تنگنا کرده است

 


تحریم ها چه کاغذپاره یا عاملی برای خودکفایی یا نشانه عزت و هرچیز دیگری که باشد، درحال از بین بردن میراث و ثروت و داشته های کشور در زمان حال و آینده است. امروز مردم را دچار تنگنا کرده است و بی توجهی به آن زمینه فقر و تنگدستی برای نسل های آینده را رقم می زند. تنها در یک نمونه ساده در میدان گازی پارس جنوبی که از قضا با قطر شریک هستیم، شاهد برداشت چندین برابری قطر و سرمایه گذاری این کشور برای افزایش ۶۰ درصدی تا سال ۲۰۲۷ و افزایش میزان برداشت از  ۷۷ میلیون تن فعلی به ۱۲۶ میلیون تن سالانه خواهیم بود.
در همین راستا همسایه جنوبی با شرکت نفتی توتال فرانسه قراردادی  ۳۲ ساله منعقد کرده است بدون اینکه رقمی بپردازد و تمام سرمایه توسعه این میدان گازی در ازای سهم ۶ درصدی توسط این شرکت انجام می شود. جالب تر اینجاست که چندین غول نفتی جهان برای سرمایه گذاری در این پروژه در صف هستند و قطر هنوز به آنها پاسخ مثبت نداده است.
این تحولات در قطر درحالی است که ایران به دلیل تحریم ها با موانعی در افزایش برداشت از این میدان روبه رو است و بازهم به سبب تحریم ها هیچ شرکت خارجی در سمت ایران در این میدان فعال نیست. آیا این ثروت عظیم که طی یک دهه اخیر قطر را به بزرگ ترین صادرکننده گاز مایع مبدل کرده و با توجه به تحولات اخیر روسیه و اوکراین با قراردادهای متعدد از سوی اروپا مواجه شده، سهم ایران نیست؟! آیا برای آیندگان پاسخی آماده کرده ایم که در مورد پارس جنوبی به آنها ارائه کنیم و عملکرد امروزمان را توجیه نماییم؟!
میدان گازی مشترک با قطر تنها یکی از میادین مشترک ما با همسایگان است و همین درد را ما در دیگر حوزه های نفتی و گازی داریم که به سبب تحریم ها طرف ایرانی با حداقل و طرف دیگر با حداکثر توان در حال برداشت هستند. دلیل تمام این هدر رفت ثروت کشور چیزی نیست جز تحریم...