تمرکز دولت بر توسعه و تولید از میادین نفتی و گازی کشور

تمرکز دولت بر توسعه و تولید از میادین نفتی و گازی کشور



تمرکز و اتخاذ تمهیدات لازم برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام از میادین مشترک کشور با اولویت میادین نفتی آزادگان، یادآوران، یاران، آذر و فرزاد از اولویت‌های وزارت نفت در سال گذشته بوده که در این راستا نیز گام‌های خوبی برداشته شده است.
به‌گزارش ایسنا، ایران چهارمین کشور از نظر دارا بودن ذخایر نفتی و دومین کشور از نظر ذخایر گازی در جهان است و درمجموع بزرگ‌ترین کشور دنیا به لحاظ دارا بودن ذخایر هیدروکربنی به شمار می‌رود. این ذخایر در میادین متعدد نفت و گاز کشور گسترده بوده و از این تعداد
 ۲۸ مخزن مشترک بوده به این معنا که ایران در این میادین با یک یا چند کشور همسایه مشترک است و هر کدام سهمی از این میادین دارند.
بزرگ‌ترین شریک ایران در میادین مشترک همسایه غربی ایران، عراق است که ۱۲ میدان مشترک بین دو کشور وجود دارد. همچنین ایران در پنج میدان با امارات متحده عربی، چهار میدان با عربستان، چهار میدان با قطر و یک میدان با هرکدام از کشورهای عمان، کویت و ترکمنستان مشترک است. اهمیت میادین مشترک آنچنان برای ایران زیاد است که درمجموع
 ۵۰ درصد از ذخایر گازی کشف‌شده کشور در میادین مشترک گازی قرار دارد، با این حال بر اساس آنچه وزارت نفت اعلام کرده، از ۲۸ مخزن مشترک، ایران در ۱۵ میدان فعال است و توسعه ۱۳ میدان دیگر یا انجام‌نشده و یا هنوز به تولید نرسیده است.