همراهی وزیر نفت با رئیس‌جمهوری در سفر به ترکمنستان

وزیر نفت به همراه رئیس‌جمهوری برای شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر عازم عشق‌آباد شد.

همراهی وزیر نفت با رئیس‌جمهوری  در سفر به ترکمنستان

وزیر نفت به همراه رئیس‌جمهوری برای شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر عازم عشق‌آباد شد.
به گزارش شانا به نقل از ایرنا، سید ابراهیم رئیسی پیش از عزیمت به ترکمنستان با بیان اینکه این سفر بنا به دعوت رئیس‌جمهوری ترکمنستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر انجام می‌شود، گفت: دریای خزر میراث و سرمایه کشورهای ساحلی است که بیش از ۲۷۰ میلیون نفر از این دریا بهره‌مند می‌شوند.
وی ضمن اشاره به روابط مطلوب تهران با کشورهای ساحلی دریای خزر، افزود: افزون بر رژیم حقوقی دریای خزر و ارتقای امنیت در دریای خزر، همکاری میان کشورها در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت، تجارت، مدیریت منابع زنده در دریای خزر، حفظ محیط زیست، ممانعت از حضور بیگانگان در دریای خزر که مورد اتفاق همه کشورهای ساحلی دریای خزر است از محورهای مورد گفت‌وگو در نشست سران کشورهای حاشیه خزر خواهد بود.
رئیس‌جمهوری اظهار کرد: افزون بر گفت‌وگو با سران کشورها، نشست‌های دوجانبه‌ای با همتایان دیگر در کشور ترکمنستان داریم.
 رونق دوباره سوآپ گازی میان ایران و ترکمنستان
رئیسی به روابط خوب ایران و ترکمنستان در ۳۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این چند ماه اخیر پس از مسئله کرونا و موانعی که بین دو کشور ایجاد شده بود، امروز شاهدیم که شرایط ترانزیت و وضع سوآپ گازی بین دو کشور بهتر شده و ارتباطات تجاری و اقتصادی دو کشور رونق گرفته است.
وی اظهار کرد: در این چند ماه آمارها نشان می‌دهد شاخص‌ها در سطح روابط به‌ویژه در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری ارتقا یافته که امیدواریم در این سفر بتوانیم گشایشی را درباره این مسائل از جهات دیگر نیز ایجاد کنیم.
رئیس‌جمهوری گفت: ان‌شاءالله در این سفر، ابعاد همکاری‌های صمیمانه‌ای که بین دو کشور وجود دارد، در روابط دوجانبه و در نقش‌آفرینی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گسترش
یابد.بر پایه این گزارش، جواد اوجی، وزیر نفت به‌منظور توسعه روابط ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر رئیس جمهوری را برای شرکت در نشست سران کشورهای حاشیه خزر همراهی می‌کند.