سگ های ولگرد ومعضلاتی از جنس مرگ

این روزها در صفحات مجازی مطالب و تصاویری را از حمایت سلبریتی ها از سگ ها و افرادی که خود را حامی حیوانات معرفی می کنند، مشاهده می کنیم. تصاویری که بعضاً احساسات هر بیننده ای را تحریک می کنند و بعضاً منجر به تصمیم برای اختصاص هزینه نگهداری و یا تأمین غذای سگ های بی صاحب یا بهتر است بگوییم "سگ های ولگرد" می گردد.

سگ های ولگرد ومعضلاتی از جنس مرگ


 

این روزها در صفحات مجازی مطالب و تصاویری را از حمایت سلبریتی ها از سگ ها و افرادی که خود را حامی حیوانات معرفی می کنند، مشاهده می کنیم. تصاویری که بعضاً احساسات هر بیننده ای را تحریک می کنند و بعضاً منجر به تصمیم برای اختصاص هزینه نگهداری و یا تأمین غذای سگ های بی صاحب یا بهتر است بگوییم "سگ های ولگرد"  می گردد.
اینکه در شبکه های مجازی می بینیم شخصی یک سگ ولگرد را که مریض شده را پرستاری می کند و آن را به حمام می برد و غذای مناسب به او می دهد و در نهایت سرپرستی وی را  تقبل می کند شاید برای هر
 بیننده ای اقدامی پسندیده و اخلاقی باشد. ضمن اینکه ما سفارشات جدی در مورد محبت به حیوانات و دادن غذا به آنها داریم و بزرگان درمورد رسیدگی به حیوانات سفارشات جدی داشته اند.
اما این یک روی قضیه است، در طرف دیگر ما شاهد برهم خوردن چرخه محیط زیست با ازدیاد زاد و ولد این سگ ها هستیم که به طور جدی خطراتی را برای دیگر گونه های جانوری و حتی انسان ها دارند.
اگر کمی دقت کنیم مشاهده می کنیم که در کشورهای دیگر با استفاده از دانش روز و روش های کارشناسی شده اقدام به کنترل جمعیت این حیوانات می نمایند و کمتردچار چنین مشکلاتی می شوند.
 تاکنون چندین خبر و تصویر از حمله دسته جمعی سگ های ولگرد به یوزپلنگ ایرانی را شاهد بوده ایم که در برخی موارد موجب کشته شدن پلنگ شده و این سلطه گری دسته جمعی سگ های ولگرد درحال تبدیل شدن به یک خطر جدی برای دیگر حیوانات می باشد.
این سگ های ولگرد حتی به گله ها و چوپانان نیز حمله می کنند و دیگر آن روال طبیعی محیط زیست را برهم زده اند. اما وحشتناک تر از همه این است که دسته سگ های ولگرد به درون محیط شهری و زندگی روزمره مردم نیز وارد شده اند و خوی وحشی خود را هرچند وقت یکبار با ایجاد حادثه ای تلخ به ما نشان می دهند. اخیراً طی دو روز متوالی در قم این سگ های ولگرد به دو کودک چهارساله و پنج ساله حمله کرده اند و شدت جراحات وارد باعث مرگ این دو کودک گردیده است.
متأسفانه نهادهای مسئول در جمع آوری یا عقیم سازی این سگ ها طی سال های اخیر بسیار ضعیف عمل کرده اند و درکنار آن رفتار عمومی درمورد این سگ ها نیز به طرز بسیار غلطی تغییر کرده و با سیر کردن آنها و اختصاص غذا برایشان زمینه زادو ولد گسترده آنها را سبب شده اند. بسیار تلخ و دردناک است که یک کودک با دندان سگ های وحشی زجرکش شود، ولی کسی مسئولیت مرگ آنها را برعهده نمی گیرد و چاره ای برای آن اندیشیده نمی شود.
از سوی دیگر بنابر اعلام سازمان محیط زیست جدای از اینکه زندگی دسته جمعی سگ های ولگرد درحال پاره کردن زنجیره طبیعی حیات وحش می باشد، موجب انتقال سریع و شدید انواع بیماری های عفونی با خود به این طرف و آن طرف می گردد. متأسفانه عملکرد ضعیف خدمات شهری در این باره باعث شده امروز در بسیاری از استان های کشور این موضوع در برخی مناطق شهری موجب نارضایتی و ترس ساکنین گردد.
نگارنده به عینه این موضوع را در شهر جدید پرند و در رباط کریم مشاهده کرده است. به گونه ای که سگ ها حتی به ماشین های عبوری حمله می کردند و واکنش وحشی از خود بروز می دادند. حال تصور کنید اگر پیاده ای در این مسیر قرار داشت چه بلایی برسرش می آمد و باید با این سگها چه می کرد. چه به لحاظ امنیت محیط زیست و چه به لحاظ امنیت جانی مردم و رعایت نکات بهداشتی ضروری است تا دستگاه های مربوطه در جمع آوری این سگها جدیت بیشتری داشته باشند و آموزش و اطلاع رسانی به مردم مانع از حمایت غیراصولی از این حیوانات شد.