واگذاری ۷۷ واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی

سرپرست بهزیستی استان کردستان:

سرپرست بهزیستی استان کردستان: واگذاری ۷۷ واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی



سنندج-اسرین مقصودی
حسین رسولی سرپرست بهزیستی استان کردستان در ابتدای این نشست خبری به مناسبت چهل و دومین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی ، با اشاره به  وجود بیش از ۱۲۰ فعالیت در سازمان بهزیستی و در ۴ حوزه تخصصی؛ گفت:در سطح استان تاکنون ۳۵ هزارو ۲۱۱ نفر معلول شناسایی شده تحت حمایت اداره کل بهزیستی استان کردستان هستند و این اداره در حوزه‌های تخصصی توانبخشی اجتماعی پیشگیری،خدمات متفاوتی به صورت روزانه و شبانه‌روزی به جامعه هدف خود ارائه می‌دهد.
وی با بیان اینکه از تعداد افراد معلول شناسایی شده در سطح استان ۲۱ هزار و ۲۱۰ نفر از خدمات مستمری ماهیانه این نهاد بهره مند هستند، گفت:بیشترین میزان معلولیت معلولیت جسمی-حرکتی  است،  ٤۰ درصد معلولان جسمی-حرکتی، ۳۰ درصد شنوایی وگفتاری، ۲۰ درصد ذهنی، ۱۰ درصد روانی را شامل می‌شود.
رسولی افزود:توانمندسازی، استقلال مالی و خروج مددجویان از چرخه حمایتی بهزیستی از جامع هدف این نهاد است.
رسولی در ادامه سخنان خود از واگذاری ۷۷ واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی خبرداد و گفت:در یک سال گذشته ۲۳٨واحد مسکونی واگذار و ۶۹۰ واحد دیگر در دست احداث است.
وی با اشاره به اینکه از ۷۷ واحد مسکونی واگذار شده به مددجویان، ۱۳ واحد آن به خانوارهای دارای ۲ معلول و ۲ واحد به ایتام تحویل داده می‌شود.
رسولی با اشاره به کمک هزینه خانوارهای دو معلول  افزود:
 ۵۰۰ میلیون ریال به خانواده های دو معلول روستایی و دو میلیارد ریال به خانوارهای دو معلول شهری تعلق می‌گیرد.
وی از پرداخت بیش از ۹٨ میلیارد ریال کمک بلاعوض و کمک ودیعه مسکن اشاره کرد و گفت: سال گذشته برای اولین بار کمک ودیعه مسکن به مستاجرین زیرپوشش بهزیستی پرداخت شد.
رسولی  گفت: قریب به ٤ هزار و ۵۰۰ خانوار زیرپوشش این نهاد فاقد مسکن هستند  که از این تعداد ۳ هزار و ۴٨۰ خانوار برای دریافت مسکن ملی اقدام کرده اند.
وی اعلام کرد: تاکنون ۳۵ هزار و ۲۱۱ نفر معلول در استان شناسایی شده‌اند که ۴۰ درصد آنان معلولان جسمی حرکتی، ۲۰ درصدذهنی،
 ۱۰ درصد روانی و ۳۰ درصد شنوایی و گفتاری هستند.
سرپرست بهزیستی کردستان افزود: از این تعداد ۲۱ هزار و ۲۱۰ نفر از خدمات مستمری ماهیانه و سایر افراد از خدمات غیرمستمریاین نهاد بهره‌مند هستند.رسولی در ادامه سخنان خود از افتتاح ۷۷ واحد مسکونی ویژه مددجویان طی هفته جاری خبر داد و گفت:سال گذشته ۲۳۳ واحد به مددجویان واگذار شد و امسال نیز تعهد ۳۹۶ واحد را داریم.
سرپرست بهزیستی کردستان یادآور شد:امسال تعهد این سازمان درزمینه مسکن احداث و واگذاری ۳۹۶ واحد مسکونی به مددجویان فاقد مسکن است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ایام هفته بهزیستی ۷۷ واحد از این تعداد واگذار می‌شود که ۱۳ واحد آن به خانوارهای دارای ۲معلول و ۲واحد به ایتام تحویل داده خواهد شد.
رسولی به کمک هزینه مسکن از سوی این سازمان به مددجویان زیرپوشش اشاره کرد و گفت:این کمک هزینه براساس تعرفه سال ۱۴۰۰برای خانوارهای تک معلول،ایتام،زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست و بهبودیافتگان اعتیاد ۵۰۰میلیون ریال، برای خانوارهای دومعلول روستایی یک میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال و برای خانوارهای دو معلول شهری دو میلیارد ریال بلاعوض است.
وی با بیان اینکه سال گذشته برای نخستین بار کمک ودیعه مسکن به مستاجرین زیرپوشش پرداخت شد،افزود:سال گذشته ۹۸میلیارد و۹۲۶میلیون ریال کمکـ بلاعوض ودیعه مسکن برای ۵۰۸ خانوار مستاجر پرداخت شده است.سرپرست بهزیستی کردستان اضافه کرد:سال گذشته همچنین ۴۱میلیارد ریال تسهیلات  قرض‌الحسنه ودیعه مسکن به ۱۰۱خانوارمستاجر پرداخت شده است، ضمن اینکه مددجویان زیرپوشش این نهاد از پرداخت هزینه‌های انشعابات و صدور پروانه ساختمانی معافشده‌اند.وی یادآور شد:در حال حاضر چهار هزار و ۵۰۰ خانوار زیرپوشش این نهاد فاقد مسکن هستند که سه هزار و ۴۸۰ خانوار از این تعداددر اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند و منتظر برنامه دولت برای اجرای این طرح هستند.