میراث تاریخی امانتی در دست ماست

اخبار مربوط به مفقود شدن تابلوی مظفرالدین شاه از کاخ گلستان افسوس بسیاری از ایرانیان را به همراه داشته است. افسوس از این بابت که میراث ملی کشورمان در موزه های خارجی و در حراج های بین المللی خرید و فروش می شود

میراث تاریخی امانتی در دست ماست

 


اخبار مربوط به مفقود شدن تابلوی مظفرالدین شاه از کاخ گلستان افسوس بسیاری از ایرانیان را به همراه داشته است. افسوس از این بابت که میراث ملی کشورمان در موزه های خارجی و در حراج های
بین المللی خرید و فروش می شود!.
این میراث امانتی است و از گذشتگان تا به امروز به طرق مختلف حفظ شده تا به دست ما رسیده و هرگونه سواستفاده از آنها و آسیب به مالکیت و ماهیت آثار متوجه دستگاه ها و نهادهای مربوطه می باشد و حتی اگر مدیران آن برکنار شده باشند باید به تخلفاتی که در دوران مدیریتشان رخ داده پاسخگو باشند.
مفقود شدن تابلویی به این ارزش و نصب آن در فضایی حفاظت شده همچون کاخ گلستان نشانگر فسادی گروهی است که باید زنجیره آن را دنبال و ریشه آن را زد.
متأسفانه امروز از قبل آثار تمدنی و هنرمردان ایرانی در بسیاری از کشورهای غربی و عربی موزه هایی پر اثر تشکیل شده و بخش مجزایی برای آثار کشورمان راه اندازی کرده اند!
اگرچه طی تلاش های قضایی و دیپلماتیک برخی از این آثار به کشور بازگردانده شده اما در برابر سرقت ها و آسیب هایی که به
گنجینه های ملی کشور وارد شده قابل قیاس نیست. انتظار می رود در مورد اخیر و دیگر آثار مفقود شد جدیت بیشتری از سوی مدیران و نهادهای مربوطه در حفاظت از آثار ملی لحاظ شود.