شهریور؛ پایان صف‎های طولانی چشمه‌های سنندج؟

شهریور؛ پایان صف‎های طولانی چشمه‌های سنندج؟



سنندج-افشین مقصودی
 سال‌ها از آغاز طرح آبرسانی به شهر سنندج می‌گذرد، اما همچنان مردم شهر خلاق موسیقی، مردم پایتخت کتاب ایران، دبه به دست برای داشتن آب خوش بو و گوارا سرگردان کوه‌ها و چشمه‌ها هستند.آیا این
صف های طولانی شایسته این شهر با این همه القاب زیبا است؟
 در تاریخ 30/1/1400
اسماعیل زارعی‌کوشا در جلسه بررسی پروژه احداث خط انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج که با حضور مجری طرح سدهای آزاد و ژاوه برگزار شد، گفت: تاکنون ۴۷۰ میلیارد تومان به صورت نقد و اسناد خزانه به پروژه انتقال آب به سنندج تزریق شده و ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز تامین شده است.
در همان جلسه زارعی کوشا قول 3 شیفت شدن پروژه انتقال آب را به مردم شریف کردستان داد ولی با بازدید ها، شاهد روند بسیار کند پروژه بودیم و قول 3 شیف شدن نیز محقق نشد. در ادامه جلسات مکرری با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و شورای شهر سنندج و همچنین دکتر محرابیان وزیر نیرو طی سفر یک روزه ایشان به استان در همین راستا مقرر گردید که در اواخر خرداد ماه 1401 از این پروژه مهم بهره برداری شود.
  در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
اسماعیل زارعی‌کوشا روز یکشنبه 29 خرداد در بازدید از خط انتقال آب سامانه سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و اتمام آن نیازمند سه هزار میلیارد ریال دیگر است که بخشی مربوط به مطالبات پیمانکار است. این در حالی است که در جلسه فروردین ماه به گزارش خبرگزاری فارس ایشان از 470 میلیارد هزینه و تخصیص خبرداده بودند. در نهایت قول نهایی مسئولین بر این قرار بود که اوایل شهریور ماه 1401 پروژه انتقال آب به خط پایان برسد. حال سوال این است آیا این بار مردم سنندج به خواسته خود میرسند؟ این در حالی است که زمزمه های از به تعویق افتادن پروژه به گوش میرسد چرا که هنوز 10 الی 15 درصد از پروژه انجام نشده که طی یک ماه آینده به اتمام رسیدن آن بعید یه نظر می‎رسد. بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده در حال حاضر 7 کیلومتر جوشکاری، 15 حوضچه درجا، نصب
 50 حوضچه پیش ساخته، نصب کلیه شیرآلات مورد نیاز و اجرای مخزن 250 متر مکعبی ، انجام نشده که با این سرعت عمل که تاكنون مشاهده شده، به پایان رساندن همین چند قلم شاید چندین ماه به طول بیانجامد.
سوال دوم این است که طبق فرمایشات جناب استاندار تمامی بودجه مورد نظر تامین و به پروژه تخصیص یافته است. پس دلیل این که پروژه به اتمام نمیرسد چیست؟
مطالبه به حق مردم سنندج اکنون بعد از سال ها نوشیدن آب با طعم و بوی نامطلوب و بارها به عقب افتادن پروژه انتقال آب، بهره‌مندی از آب شرب گوارا است و امیدوارند پروژه خط انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه این شهر طبق وعده ریاست محترم جمهور، وزیر نیرو، استاندار،نمایندگان مجلس،شورای شهر و مسئولین مربوطه، تا شهریور به بهره‌برداری برسد تا ناچار نباشند هرازگاهی، به چشمه‌های اطراف شهر پناه ببرند.
از طرفی هم به واسطه استفاده از آب چشمه خطر ابتلا به بیماری وبا
(که تاکنون 39 نفر مشکوک به ابتلا به این بیماری در استان شناسایی شده‌اند) هم وجود دارد که البته تاکید شده حتما آب قبل از مصرف جوشانده شود که این خود نیز عوارض‎های پزشکی مربوط به خود را در پی دارد.