مدیرعامل بنیاد برکت: ساخت «مدارس آینده» توسط بنیاد برکت

مدیرعامل بنیاد برکت از برگزاری نخستین رویداد ملی مدارس آینده با محوریت نقش فناوری‌های نو در فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی خبر داد.

مدیرعامل بنیاد برکت: ساخت «مدارس آینده» توسط بنیاد برکت

 

 


مدیرعامل بنیاد برکت از برگزاری نخستین رویداد ملی مدارس آینده با محوریت نقش فناوری‌های نو در فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی خبر داد.
به گزارش آفرينش به نقل از روابط عمومي، نشست رسانه‌ای «نخستین رویداد ملی مدارس آینده» با حضور محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام و مهراله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برگزار شد.
مدیرعامل بنیاد برکت در این نشست خاطرنشان کرد: بنیاد برکت در راستای اجرایی نمودن شعار سال ۱۴۰۱ و بر مبنای اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در نظر دارد نخستین رویداد ملی مدارس آینده را با مشارکت سازمان نوسازی مدارس و با محوریت نقش فناوری‌های نو در فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی در مهرماه سال جاری برگزار کند.
ترکمانه تاکید کرد: نخستین رویداد ملی مدارس آینده با هدف شناسایی فناوری و دانش روز در ساخت فضاهای آموزشی و استخراج ایده‌های اصلی و نوآورانه مرتبط با حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار در این عرصه برگزار می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که علاقه‌مندان می‌توانند طرح‌های خود را به این رویداد ارائه کنند، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان، مشاوران، محققان و صاحبان ایده می‌توانند طرح‌های خود را به نخستین رویداد ملی مدارس آینده ارائه دهند تا در صورت تایید هیات داوران تحت حمایت مالی بنیاد برکت جهت امکان تولید قرار بگیرند. همچنین از سوی نوسازی مدارس نیز مقرر است این طرح‌ها در مدارس آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
مدیرعامل بنیاد برکت خاطرنشان کرد: این رویداد در دو بخش محیط کالبدی فضاهای آموزشی و تجهیزات و فناوری‌های آموزشی در مدارس آینده برگزار می‌شود و هر کدام از شرکت کنندگان می‌توانند در محورهای هفت‌گانه که در فراخوان رویداد ذکر شده است، بدون محدودیت در تعداد محورهای انتخابی شرکت نمایند.
ترکمانه ادامه داد: شرکت‌ در قالب تیم‌های حقیقی حداکثر پنج نفره و یا حقوقی صورت خواهد پذیرفت و در صورت تایید کمیته داوران در خصوص عملیاتی و اجرایی بودن طرح‌ها، امکان نمایش برای هر طرح در نمایشگاه فن بازار وجود خواهد داشت. همچنین ایده‌ها در نهایت در اختیار مشاوران قرار خواهد گرفت تا طرح‌ها به پروژه تبدیل شوند.
به گفته مدیرعامل بنیاد برکت، این بنیاد ضمن حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان اولویت مشارکت در احداث مدارس را به پروژه‌هایی که از طرح‌های این رویداد بهره می‌گیرند قرار داده است.
 راه‌اندازی نهضت مدرسه‌سازی در مناطق محروم و روستایی کشور
وی با تاکید بر راه‌اندازی نهضت مدرسه‌سازی در مناطق محروم و روستایی کشور گفت: بنیاد برکت ساخت ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه را در دستور کار دارد که تا به امروز یک‌هزار و ۸۳۵ مدرسه با ۲۰ هزار کلاس آموزشی را به بهره‌برداری رسانده و تقدیم دانش‌آموزان مناطق محروم کرده است.
ترکمانه یادآور شد: در حال حاضر بیش از
۲۵۰ هزار دانش‌آموزش در مدارس بنیاد برکت در حال تحصیل هستند.
مدیرعامل بنیاد برکت اظهار داشت: بنیاد برکت و سازمان نوسازی مدارس یک همکاری ۱۴ ساله با یکدیگر دارند و این ارتباط تاکنون ادامه دارد.
وی با اشاره به این موضوع که آغاز فعالیت بنیاد برکت با ساخت مدرسه بوده و مقام معظم رهبری هم بر این مساله تاکید فراوان دارند، بیان کرد: مدارس امروز کشور اغلب از جنس مدارسی هستند که با فناوری‌های سنتی و با همان استانداردهای معمول در ساخت مدارس احداث شده است.هرچند که احداث این مدارس هر سال بهبود پیدا کرده اما در دنیا شاهد آن هستیم که از فناوری‌های جدید و تجهیزات به‌روز در نوآوری‌های آموزشی در بحث ساخت مدارس استفاده شده است.این مساله کمک شایانی به درک بهتر دانش‌آموزان از مطالب و فضای آموزشی می‌کند.
وی تصریح کرد:در رویداد ملی مدارس آینده مباحث اینترنت، اشیا و سایر سیستم‌های نوین آموزشی مورد توجه قرار می‌گیرد تا با درک بیشتر دانش‌آموزان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی روبه‌رو شویم و همچنین در حوزه معماری نیز از مصالح نوین استفاده خواهیم کرد تا عدالت آموزشی در بین همه مناطق برقرار شود.
 دانشگاهیان جامعه هدف رویداد هستند
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز با اشاره به برگزاری رویداد ملی مدارس آینده گفت:هدف ما در این رویداد ورود دانشگاهیان جهت استفاده از ایده‌های آن‌ها جهت آموزش‌های نوین و به‌کارگیری فناوری‌های نوین است.
رخشانی مهر افزود: فراخوان جهت دریافت ایده‌ها از اردیبهشت سال جاری اعلام شد و تاکنون ۱۴۰ اثر به دبیرخانه رسیده است.همچنین اختتامیه این رویداد در مهر برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد:جامعه هدف در این رویداد ملی دانشگاهیان کشور هستند که حوزه‌های مختلف معماری مدارس در استان‌های کشور را ارائه می‌دهند.
رخشانی‌مهر خاطرنشان کرد:اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش را ملزم کرده که آموزش، ساخت و تجهیز مدارس به شیوه نوین را در دستور کار قرار دهد.