بنیان پژوهش و فناوری در آموزش و پرورش است

وزیر علوم:

وزیر علوم: بنیان پژوهش و فناوری در آموزش و پرورش است

 


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سند نظام ملی نوآوری باید
 به گونه‌ای تدوین و اجرا شود که نوع تفکر و نگاه تیمی و پژوهش آموزش محور از همان دوران مدرسه و از طریق آموزش و پرورش در فرزندان این مرز و بوم نهادینه شود.
به گزارش ایلنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سومین روز از سی‌وششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور، گفت: اینکه امروز دانشمندان ما توانستند سلامت کشور را تضمین کنند، نتیجه زحمات دوستان آموزش و پرورش و معلمان است و از این جهت باید به دوستان فرهیخته وزارت آموزش و پرورش دست مریزاد گفت. هرگونه هزینه در زمینه آموزش علم و فناوری، سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.
او در ادامه افزود: دانش آموزانی که سرکلاس درس می‌نشینند، همان رئیس جمهور، وزیر و وکیل آینده کشور هستند. وقتی با این نگاه سرکلاس درس می‌رویم نگاه ما به تدریس و آموزش متفاوت می‌شود. این زمانی است که وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم را مصرفی نمی‌دانیم، نگاه مصرفی به وزارت آموزش بدترین نوع نگاه است.
زلفی‌گل با اشاره به وضعیت فعلی دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر شرایطی دارد که بخشی از نخبه ترین‎ها را جذب خود کرده است. اینکه امروز ما باور داریم معلمی یک تخصص است. باید باور داشته باشیم که معلمی در کنار ذوق و شوق و عشق یک تخصص است، چرا که قرار است فرزندان این سرزمین را برای آینده کشور تربیت کند.
وزیر علوم ادامه داد: خوشبختانه ریاست دانشگاه فرهنگیان در این مدت کوتاه اقدامات خیلی خوبی انجام داده و ما در آموزش از هیچ فعالیتی برای بهبود کیفیت دریغ نخواهیم کرد، چرا که آموزش قوی، وزارتخانه قوی درپی خواهد داشت. جذب در این دوره بسیار بالا رفته و در زمینه جذب نخبگان دستورات لازم داده شده و در دستور کار است. تمام تلاش ما این است که آموزش و پرورش و علوم ما هرچه قدرتمندتر پیش برود.
او افزود: سند نظام ملی نوآوری باید به گونه‌ای تدوین و اجرا شود که نوع تفکر و نگاه تیمی و پژوهش آموزش محور از همان دوران مدرسه و از طریق آموزش و پرورش در فرزندان این مرز و بوم نهادینه شود. اگر با همین نگاه سند تدوین شود ما اطمینان خواهیم داشت که ورودی‌های دانشگاه ما آینده علمی و فناوری کشور را به خوبی رقم می‌زنند. به مسئله پژوهش و فناوری با هر نگاهی بنگریم بنیان آن را آموزش و پرورش می‌بینیم.
زلفی‌گل با اشاره به تغییر اقلیم طبیعی که امروز در دنیا رخ داده است، گفت: تغییر اقلیم در کشور صورت گرفته اما باید توجه کنیم که با توجه به علم می‌توانیم این تغییر اقلیم را در بخش‎های فرهنگی و اقتصادی و…مطابق میل خودمان رقم بزنیم. در تغییر اقلام اقتصادی بحث خام فروشی بسیار جدی است وقتی کشور ما مملو از جوانان کارآمد است ولی هنوز مواد خام فروخته می‌شود و جوانان بیکار هستند، نشان می‌دهد که باید بخش پژوهش و آموزش را تقویت کنیم و استعدادهای دانش آموزان را بالفعل کنیم و از آن برای فناوری و توسعه منابع انسانی استفاده کنیم.