کشور پرچمدار کنترل سیل در جهان را بشناسید

معرفی یکی از معروف‎‌ترین نهادهای پژوهشی حوزه تحقیقات آب در دنیا؛

بزرگترین مرکز بین‌المللی تحصیلات تکمیلی در حوزه آب تلاش هلند برای پیشگیری از وقوع سیل‌های سهمگین فقط به ساخت‌وساز آب‌بند، دریاچه‌های سیلابی، سیل‌بند خاکی و سد موج‌شکن ختم نشد و چند سال بعد از وقوع سیل ۱۹۵۳، بزرگترین مرکز بین‌المللی تحصیلات تکمیلی در حوزه آب در این کشور تأسیس شد




قسمت سوم
  بزرگترین مرکز بین‌المللی تحصیلات تکمیلی در حوزه آب
تلاش هلند برای پیشگیری از وقوع سیل‌های سهمگین فقط به ساخت‌وساز آب‌بند، دریاچه‌های سیلابی، سیل‌بند خاکی و سد موج‌شکن ختم نشد و چند سال بعد از وقوع سیل ۱۹۵۳، بزرگترین مرکز بین‌المللی تحصیلات تکمیلی در حوزه آب در این کشور تأسیس شد.
به گزارش ايسنا، این کشور تلاش می‌کند آخرین فناوری‌ها و دستاوردها در حوزه "مدیریت آب" را در اختیار دانشمندان و پژوهشگران سراسر جهان قرار دهد و این هدف با تأسیس مؤسسه تحقیقات آب آی‌اچ‌ای دلفت
(IHE Delft) در شهر دلفت در سال ۱۹۵۷ آغاز شد.
برخی از کشورها تصمیم گرفتند گروهی از متخصصان خود را برای گذراندن دوره‌های آموزشی در حوزه تحقیقات آب راهی هلند کنند. متخصصانی از پاکستان یا بنگلادش، اولین گروهی بودند که در هلند مشغول به تحصیل شدند. شاید بتوان از سال ۱۹۵۷ به عنوان نقطه عطفی در حوزه پژوهش و مطالعات آب یاد کرد؛ چرا که ۴۵ گروه از ۲۱ کشور درحال توسعه مشغول به تحصیل در این کشور شدند. گروه‌های اعزامی در رشته‌های  "مهندسی هیدرولیک"  "جزر و مد و ساحل‌شناسی"، "به‌سازی بسترهای آبی" و "رودخانه‌ها" تحصیل کردند.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) از دانشگاه صنعتی دلفت و بنیاد همکاری بین‌المللی دانشگاه‌های هلند درخواست کردند که دوره‌های آموزشی در این حوزه ادامه‌دار باشد. آنها نه تنها خواهان برگزاری مجدد دوره آموزشی بودند، بلکه برای برگزاری دوره‌های مهندسی بهداشت هم درخواست ارائه کردند. روند سیر صعودی تعداد متقاضیان دوره‌ها منجر به برگزاری دوره‌های موازی شد. این دوره‌ها، ضرورت تامین آب آشامیدنی، بهداشت و مدیریت بهداشت در مناطق کشاورزی را در کانون توجه قرار داد.سال ۱۹۷۶ موسسه بین‌المللی مهندسی هیدرولیک افتتاح شد.چند سال پس از تشکیل این موسسه، با توجه به روند رو به رشد مداوم دوره‌های آموزشی و پژوهشی تصمیم گرفتند که واژه "زیرساختاری" را به اسم مؤسسه تحقیقات آب آی‌اچ‌ای دلفت اضافه کنند. سال ۱۹۷۷ حدود ۲۵۰۰ دانشجو از ۹۷ کشور دنیا مراحل تحصیلی خود را در این مؤسسه سپری کردند؛ این تاریخ مصادف با بیستمین سالگرد تأسیس این موسسه آموزشی‌پژوهشی بود.سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲، ساختمان مرکزی این موسسه تحقیقاتی که به عنوان قلب تپنده دانشگاه صنعتی دلفت شناخته می‌شود، ساخته شد. ساخت چنین ساختمانی را می‌توان به معنای رشد فیزیکی موسسه تلقی کرد. وزارت آموزش، امور فرهنگی و علوم هلند، در سال ۱۹۹۵، مؤسسه تحقیقات آب آی‌اچ‌ای دلفت را به عنوان موسسه‌ای مستقل در حوزه پژوهش و تحقیقات معرفی کرد.
این مؤسسه شامل سه ساختمان به هم پیوسته با مساحت
 ۱۴ هزارمتر مربع و مجهز به چهار آزمایشگاه مدرن آموزش و پژوهش، محیط زیست‌آبزیان، روند میکروب‌شناسی و آزمایشگاه تحلیلی است. همچنین کتابخانه آی‌اچ‌ای دلفت با قابلیت اتصال به شبکه‌های کتابخانه‌های جهان، دسترسی به مجلات حوزه آب را برای دانش‌پژوهان فراهم می‌کند. این مؤسسه در سی و یکمین کنفرانس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) به خانواده مؤسسه‌های تحقیقاتی آب یونسکو پیوست.
منابع: - en.wikipedia.org - floodlist.com - edf.org - un-ihe.org
ادامه دارد...