بهانه تراشی مخالفان واردات خودرو

پس از مدت ها رایزنی و برنامه ریزی نهایتاً موضوع واردات خودرو در هیأت دولت مصوب و وزارتخانه ها و ادارات مربوطه ابلاغ شد تا یک میلیارد دلار خودرو با قیمت حداکثر ۲۰ هزار دلار و با اولویت خودرو‌های زیر ۱۰ هزار دلار به کشور وارد شود و هیچ محدودیتی هم در واردات از کشور‌های مختلف وجود نداشته باشد.

بهانه تراشی مخالفان واردات خودرو


 

پس از مدت ها رایزنی و برنامه ریزی نهایتاً موضوع واردات خودرو در هیأت دولت مصوب و وزارتخانه ها و ادارات مربوطه ابلاغ شد تا یک میلیارد دلار خودرو با قیمت حداکثر ۲۰ هزار دلار و با اولویت خودرو‌های زیر ۱۰ هزار دلار به کشور وارد شود و هیچ محدودیتی هم در واردات از کشور‌های مختلف وجود نداشته باشد.
این تصمیم دولت به فال نیک گرفته شد و از سوی مراجع مختلف مرتبط با پلیس راهنمایی و رانندگی، محیط زیست، شهرداری و مراجع مرتبط با حمل و نقل جاده ای و ... عاملی در جهت کاهش هزینه های مالی و جانی قلمداد شده است و ادله های مشخصی برای این تصمیم معقول دارند.
کاهش مرگ و میر در تصادفات به سبب ایمنی و کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل مهمترین و اصلی ترین عامل توجیه کننده این اقدام می باشد.
مخالفان واردات خودرو در انتقاد و رد این تصمیم دولت به بهانه ای همچون بروز رانت در چرخه واردات و فروش اشاره می کنند. در پاسخ به این انتقاد باید اذعان داشت که هم اکنون نیز در توزیع و فروش خودروهای داخلی به سبب نبودن بازاری آزاد و تنوع کیفیت شاهد رانت های
چند میلیونی برای هر خودرو هستیم. پس اگر نگرانی از رانت وجود دارد باید از بازار خودروهای داخلی شروع کرد!.
در مورد دیگری بیان داشته اند که تخصیص ارز به واردات خودرو در مقطع کنونی که کشور در محدودیت های مالی و معیشتی وجود دارد عقلانی نیست!. واقعاً جالب است که این انتقادات درمورد واردات غذای سگ و چوب بستنی و سنجاق قفلی ابراز نمی شود اما وقتی پای واردات خودرو و ارتقای کیفی و قیمتی بازار خودرو به میان می آید، نگرانی های ارزی و معیشتی نمود پیدا می کند. ضمن اینکه واردات خودرو با برنامه ریزی اعلام شده،
نه تنها ارز چندانی را صرف واردات نمی کند، بلکه در قبال واردات خودروهای باکیفیت چند برابر ارز تخصیص داده شده از بابت کاهش مرگ و میرها، خسارات بیمه ای، کاهش مصرف سوخت و ارتقای جایگاه بازار خودرو نصیب کشور خواهد شد.
بهانه دیگر مخالفان واردات خودرو که واقعاً جهت دار بودن اهداف این مخالفین را بیان می دارد، بحث تحریم ورود خودرو از کشورهایی است که ایران را در زمان ترامپ تحریم کرده اند!. برخی از مخالفین مذکور بیان داشته اند که در اقدامی تنبیهی نباید اجازه واردات از کشورهایی همچون کره جنوبی را در دستور کار قرار داد!. درپاسخ به این انتقادات باید بیان داشت که آیا عدم واردات از کره جنوبی عامل تنبیهی علیه خودمان محسوب
می شود یا این کشور؟!. ضمن اینکه عامل تحریم ها آمریکاست و شرکت های مختلف مجبور به رعایت این دستورالعمل ها هستند و هیچ تولیدکننده ای از افزایش بازار فروش بدش نمی آید. همچنین محروم کردن خود از تولیدات کره جنوبی با توجه به کیفیت و قیمت مناسب محصولاتش عملاً نوعی
خود تحریمی محسوب می شود که در دلش منافع و اهداف دیگر
 بیان کنندگان آن هویدا می گردد.
نتیجه اینکه اگر واردات خودرو براساس برنامه ای که روی کاغذ مشاهده می شود، اجرایی گردد مسلماً از عقلانیت لازم برخوردار است. اما هرگونه انحراف و تخلف احتمالی از این برنامه، نباید اصل این اقدام را زیرسئوال ببرد.
مردم حق دارند در ازای پولی که می دهند از خودروی با کیفیت و متنوع استفاده کنند.