بزرگراه «ترانشه۴» ایران را بدون آذربایجان به ارمنستان وصل می‌کند

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری:

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با اشاره به مذاکرات بین تهران و ایروان درباره احداث پروژه «ترانشه ۴» به عنوان مسیر تجاری جایگزین اظهار داشت: این پروژه بلندمدت، بزرگراه جدیدی است که از منطقه گاجاران و قاپان شروع و از این مسیر جدا و به سمت ایروان می‌رود.این مسیر فاصله زیادی از قره‌باغ دارد اما باتوجه به شرایط جغرافیایی و ابنیه‌های زیاد تعریف شده در پروژه، هزینه زیادی در پی خواهد داشت.

بزرگراه «ترانشه۴» ایران را بدون آذربایجان  به ارمنستان وصل می‌کند

 

 


مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با اشاره به مذاکرات بین تهران و ایروان درباره احداث پروژه «ترانشه ۴» به عنوان مسیر تجاری جایگزین اظهار داشت: این پروژه بلندمدت، بزرگراه جدیدی است که از منطقه گاجاران و قاپان شروع و از این مسیر جدا و به سمت ایروان می‌رود.این مسیر فاصله زیادی از قره‌باغ دارد اما باتوجه به شرایط جغرافیایی و ابنیه‌های زیاد تعریف شده در پروژه، هزینه زیادی در پی خواهد داشت.
جواد هدایتی در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت حمل ونقل تجاری بین کشورمان با آذربایجان و ارمنستان پیش از اعلام آتش بس اظهار داشت: به طور کلی روابط تجاری و اقتصادی ایران با حوزه قفقاز متشکل از سه کشور آذربایجان، ارمنستان و گرجستان با توجه به مقایس جمعیت و اقتصاد منطقه روابط خوب و رو به افزایش بوده‌ است، اما هرگونه تنش منجر به بهم خوردن ثبات منطقه می‌شود و حوزه تجارت ما را دستخوش تغییر می‌دهد.
وی ادامه داد :این فرایند ذات تجارت است که با
هر گونه ناامنی رابطه عکس داشته باشد.
هدایتی با اشاره به توافق ایران و ارمنستان برای انجام پروژه‌های کوتاه مدت و بلندمدت در جهت احداث راه‌اندازی مسیر جایگزین و آلترناتیو برای
دور زدن آذربایجان و برقراری روابط تجاری بدون عبور از آذربایجان تاکید کرد: در مذاکرات بین تهران و ایروان سه پروژه کوتاه مدت و بلندمدت برای احداث مسیر آلترناتیو تعریف شده‌است که یکی از پروژه‌ها برای مسیر آلترناتیو در شرایط اضطرار همان جاده تاتو است.
وی افزود: جاده تاتو یک مسیر فرعی و روستایی محسوب می‌شود و در تکرار شرایط سال گذشته در صورت انسداد مسیر تجاری از سوی آذربایجان، جاده تاتو می‌تواند مسیر آلترناتیو بین ارمنستان و ایران باشد. البته این مسیر شرایط سختی در فصل سرما دارد و در سال گذشته این مسیر جایگزین بدون تغییر مشخصات فنی، آسفالت و خشی مشکلات حل شد و اتوبوس و ناوگان باری تا ١٠ چرخ امکان تردد از این مسیر را دارند.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با بیان اینکه پس از زمستان سال گذشته بخشی از روسازی این جاده از بین رفت، گفت: دولت ارمنستان به دنبال تعریض و ارتقای مشخصات فنی جاده تاتو است و قرار بر این شده که این اقدام را با منابع و امکانات فنی خود انجام دهد.
هدایتی درباره پروژه دیگر برای ایجاد مسیر جایگزین ادامه داد: پروژه دیگر به ١٢ کیلومتری است که در خاک آذربایجان قرار گرفته و یک واریانتی برای آن طراحی شده و شرکت مشاور ایرانی مطالعات این پروژه را انجام و نقشه‌‍ای را پیشنهاد داده‌ است و
قرار بر این شده که ارمنستان با توجه به منابع مالی خود و شرایط اقلیمی این پیشنهاد را مورد بررسی قرار دهد.
وی با اشاره به مذاکرات بین تهران و ایروان درباره احداث پروژه «ترانشه ۴» به عنوان مسیر تجاری جایگزین  اظهار داشت: این پروژه بلندمدت، بزرگراه جدیدی است که از منطقه گاجاران و قاپان شروع و از این مسیر جدا و به سمت ایروان می‌رود.این مسیر فاصله زیادی از قره‌باغ دارند اما باتوجه به شرایط جغرافیایی و ابنیه‌های زیاد تعریف شده در پروژه، هزینه زیادی در پی خواهد داشت.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری تاکید کرد:دولت ارمنستان سعی دارد برای اجرای این پروژه از بانک اتحادیه اروپا وام بگیرد و درصورت تامین مالی، ساخت این پروژه ۶ سال زمان خواهد برد.