گلستان میراث ایران را خزان نکنید

چند ماه پیش بود که درمورد مفقود شدن تابلوی مظفرالدین شاه از کاخ گلستان شاهد اخبار گوناگونی بودیم و درموردش نوشتیم و بسیار نوشتند. درنهایت بدون اینکه پاسخ مشخصی به مردم داده شود ویا مسببان آن پیگرد شوند، متوجه شدیم که تابلو در یک حراجی در سال ۲۰۰۰ به فروش می رود و امروز در موزه کویت نگهداری می شود(البته شاید جای شکرش باقی است که در کویت نگهداری می شود چرا که حداقل آنجا قطعاً عمر بیشتری خواهد کرد!).

گلستان میراث ایران را خزان نکنید

 


چند ماه پیش بود که درمورد مفقود شدن تابلوی مظفرالدین شاه از کاخ گلستان شاهد اخبار گوناگونی بودیم و درموردش نوشتیم و بسیار نوشتند. درنهایت بدون اینکه پاسخ مشخصی به مردم داده شود ویا مسببان آن پیگرد شوند، متوجه شدیم که تابلو در یک حراجی در سال 2000 به فروش می رود و امروز در موزه کویت نگهداری  می شود(البته شاید جای شکرش باقی است که در کویت نگهداری می شود چرا که حداقل آنجا قطعاً عمر بیشتری خواهد کرد!).
پس از مورد مذکور اخیراً توسط یکی از کارشناسان میراث فرهنگی خبری همراه با عکسی منتشر شد  که نشان می داد یکی از تابلوهای ارزشمند
کمال الملک سوراخ شده است! یعنی اگر فریاد بزنیم و اشک بریزیم جای تعجب ندارد. تابلویی که در اوج کمال با جادوی نقاشی یک هنرمند بی بدیل کشیده شده سوراخ شده و متولیان این مجموعه تنها احتمال داده اند که احتمالاً هنگام دیوار کوبی سوراخ شده باشد!
واقعاً این چه سبک مدیریت و مجموعه داری است. باورکنید مجموعه داران آماتور خیلی بهتر از این از اموال و آثار تاریخی خود نگهداری می کنند.
عجیب است که در بروز این حوادث هیچ فردی بازخواست و مورد مواخذه قرار نمی گیرد. آیا اصلا این آثار برای متولیان ارزش و اهمیت دارند. یا اصلا این حوادث عمدی است تا میراث ایران را خدشه دار کنند. وگرنه این حجم از بی توجهی و سهل انگاری در حالت عادی باورنکردنی است.
بازهم قصدی برای اتهام زنی وجود ندارد و همه در برابر قانون مبرا هستند مگر خلاف آن اثبات شود. اما انتظار می رود وقتی چنین فاجعه ای رخ
می دهد حداقل یک برخورد جدی با متولیان آن صورت گیرد تا لااقل از تکرار آن جلوگیری شود. این اموال گنجینه ای از تاریخ ایران است که در دست آنها امانت است و باید از آن به نحوی استاندارد مراقبت کنند.