مطالبه تضمین پایدار با توجه به نقض عهد غربی ها، حق ایران است

رییسی در گفتگو با الجزیره انگلیسی؛

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه «تضمین‌های غرب باید برای جمهوری اسلامی اطمینان‌بخش باشد»، گفت: شما باید به جمهوری اسلامی حق بدهید که تضمین بخواهد، چون با کشور یا کشورهایی طرف نیست که به پیمان‌شان عمل کرده باشند، بلکه با آمریکایی طرف هستیم که نقض پیمان کرده و خود به آن اقرار می کند.

مطالبه تضمین پایدار با توجه به نقض  عهد غربی ها، حق ایران است


رئیس جمهور با تاکید بر اینکه «تضمین‌های غرب باید برای جمهوری اسلامی اطمینان‌بخش باشد»، گفت: شما باید به جمهوری اسلامی حق بدهید که تضمین بخواهد، چون با کشور یا کشورهایی طرف نیست که به پیمان‌شان عمل کرده باشند، بلکه با آمریکایی طرف هستیم که نقض پیمان کرده و خود به آن اقرار می کند.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به ازبکستان برای شرکت در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضوی سازمان همکاری شانگهای، گفتگویی با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی داشت که بخشی از این گفتگو به شرح زیر است:
 الجزیره: جناب آقای رییس جمهور! ارتقای عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای برای شما به چه معناست؟
 رئیس جمهور: عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای، زمینه ارتباط ما را با زیرساخت‌های اقتصادی کشورهای آسیایی بهتر از قبل فراهم
می‌کند. دولت سیزدهم برای همکاری‌های منطقه‌ای اهمیت زیادی قائل است. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به تقویت و تعمیق ارتباط با همسایگان اهمیت زیادی می‌دهد و سازمان همکاری‌های شانگهای بستری برای استحکام همکاری اعضا در زمینه مسائل منطقه‌ای است.
ارتقای سطح عضویت ایران در سازمان شانگهای به عنوان عضو اصلی، حتما در ارتقای ارتباطات منطقه‌ای ما تاثیرگذار است و همزمان می‌تواند با تسهیل تبادل ظرفیت‌های متقابل، زمینه رشد و پیشرفت بیشتر را برای کل منطقه فراهم کند.
« هر توافقی بدون حل و فصل موضوعات پادمانی ادعایی بدون فایده است»
 الجزیره: با توجه به برگزاری چندین دور مذاکرات هسته‌ای در وین، از نظر جنابعالی امضای توافق تا چه حد نزدیک و امکان‌پذیر است؟
 رئیس جمهور: موضوع بحث و انتظار ما از مذاکرات وین رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران است. در این توافق آنکه به تعهد خود عمل کرد، جمهوری اسلامی ایران بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نزدیک به ۱۵ بار اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به تعداتش عمل کرده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران هم صلح آمیز است.
این آمریکایی‌ها بودند که از توافق خارج شدند و این کشورهای اروپایی بودند که که به تعهدات خود عمل نکردند. در وین مسئله رفع تحریم‌ها را دنبال کردیم و البته تاکید داشتیم که هر توافقی باید با یک تضمین همراه باشد. دلیل مطالبه تضمین نیز این است که طرف‌های ما در توافق، نقض پیمان کردند و حالا به طور طبیعی باید اعتمادی حاصل شود که آنها دوباره نقض پیمان نمی‌کنند؛ پس تضمین
ضرورت دارد.
 الجزیره: ارائه چه نوع تضمین‌هایی از طرف غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای برای شما قابل قبول است؟
 رئیس جمهور: تضمین‌هایی که غرب اعلام می‌کند باید برای جمهوری اسلامی اطمینان‌بخش باشد. شما باید به جمهوری اسلامی حق بدهید که تضمین بخواهد، چون با کشور یا کشورهایی طرف نیست که به پیمان‌شان عمل کرده باشند، بلکه با آمریکایی طرف هستیم که نقض پیمان کرده است و خودشان هم قبول دارند که نقض پیمان کردند. وقتی خودشان قبول کردند که نقض پیمان کردند، طبیعتا برای اینکه بتوانیم به توافق با آنها به نحوی اطمینان کنیم لازم است که تضمین‌های اطمینان‌بخشی ارائه کنند.