فرماندار مراغه: دبیرخانه ژئوپارک راه‌اندازی می‌شود

فرماندار مراغه: دبیرخانه ژئوپارک راه‌اندازی می‌شود


تبریز-توفیقی
معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه با اشاره به اینکه کارگروه ایجاد ژئوپارک در این شهرستان تشکیل شده و اساسنامه و ساختار تشکیلاتی آن در حال تدوین است، بیان کرد: دبیرخانه ژئوپارک این شهرستان با هدف تسهیل و پیگیری امور به زودی راه‌اندازی می‌شود.
«داود اسدیان» افزود: راه‌اندازی این دبیرخانه در جلسه کارگروه ایجاد ژئوپارک نیز تصویب و مقرر شد طی جلسه بعدی در ارتباط با ترکیب هیات امنای ژئوپارک مراغه نیز تصمیم‌گیری شود.
وی با بیان اینکه دبیرخانه ژئوپارک و دبیرخانه «روز مراغه» اهداف هم‌سویی دارد، اظهار داشت: دبیرخانه ژئوپارک مراغه می‌تواند جزو وظایت دبیرخانه روز مراغه تعریف شود و بر همین اساس هر دو آنها به زودی و با پشتیبانی شهرداری افتتاح خواهد شد.
وی با بیان اینکه امروزه موضوع ژئوپارک رویکرد اصلی توسعه گردشگری در بسیاری از کشورهای پیشرفته و دارای ظرفیت‌های طبیعی و فرهنگی است، اضافه کرد: نقش اصلی ژئوپارک کمک به جوامع محلی برای احیا و تقویت هویت محلی و فرهنگی با توجه به اصول توسعه پایدار است و این موضوع ذیل دبیرخانه روز مراغه دنبال خواهد شد.
به گفته وی با شناسایی دقیق و ایجاد یک سیستم مدیریتی یکپارچه در ژئوسایت‌هایی که مجموعه آنها ژئوپارک مراغه را تشکیل می‌دهد، حفاظت از میراث زمین‌شناسی، توسعه گردشگری و آموزش عمومی در جوامع محلی در دستور کار قرار می‌گیرد و این سیستم به اساسنامه، ساختار تشکیلاتی، دبیرخانه، سایت اینترنتی و کار گروهی منسجم نیاز دارد.
«غلامرضا زارع»، رئیس اداره محیط زیست مراغه که پشتیبانی فنی و علمی کارگروه ایجاد ژئوپارک در مراغه را بر عهده دارد نیز در مورد روند کار بیان کرد: پیش‌نویس ساختار تشکیلاتی با الگوبرداری از کارگروه ژئوپارک طبس و سبزوار و همچنین رایزنی با کارشناسان سازمان زمین‌شناسی تهیه شده و تکلیف اعضای هیات امنای آن در جلسه بعدی کارگروه مشخص خواهد شد.به گفته وی در این پیش‌نویس فرماندار مراغه ریاست کارگروه ژئوپارک را بر عهده دارد و 6 کارگروه اجرایی و دو کارگروه تخصصی برای آن پیش‌بینی شده است.